Compartim propòsit educatiu. Grups de discussió als centres del Laboratori

El curs 2020 – 2021 el Laboratori ha promogut la realització de grups de discussió als centres Referents i amb Facilitació amb la intenció de generar espais participatius adreçats als diferents agents que componen la comunitat educativa (alumnat, docents i famílies).

El dia 12 de maig ens trobem amb una representació d’aquests centres per generar espais de debat on compartir i aprofundir en l’organització i gestió, les implicacions, els resultats obtinguts, la difusió, la transferència, els grups de treball i les propostes de futur sorgides del buidatge i de la interpretació de les conclusions d’aquests grups.

Les impressions que ens han arribat dels centres per escrit, prèvies a la realització d’aquest jornada, ens conviden a gaudir del que ha de passar el dia 12.

Les 33 respostes que fins al moment ens han fet arribar els centres ens aporten interessants dades que cal remarcar i tenir present per compartir amb l’equip de coordinació i amb tots els centres del Laboratori i del PAcTE.

Pel que fa a l’organització, la majoria de centres han aplicat els grups amb les orientacions facilitades pel Laboratori, tot i que alguns han ajustat els criteris a les necessitats particulars del centre. La realització de grups de discussió estructurats en tres grups (alumnat, docents i famílies) ha tingut una molt bona valoració per part dels participants i de l’Equip impulsor dels propis centres, però alguns centres han prioritzat els grups de discussió de docents deixant per més endavant la realització dels grups amb els altres dos col·lectius.

La valoració general que fan els centres apunta que els grups de discussió han estat molt profitosos malgrat fer-los online. L’experiència ha estat gratificant i útil, perquè els ha permès arribar a conclusions molt valuoses. Destaquen la importància de donar veu real a l’alumnat i a les famílies, i que el centre esdevingui receptor actiu de les seves aportacions. L’alumnat s’ha mostrat molt motivat i en algun centre demanen repetir l’experiència quinzenalment.

El debat amb l’equip educatiu, amb les famílies i amb l’alumnat ha estat molt interessant i amb molta participació per part de tothom, tot i que algun centre afirma que ha costat implicar part dels docents del claustre.

Algun centre s’ha sorprès molt positivament del valor que aporta a la visió del centre la realització d’aquests grups de discussió. Tots han gaudit molt dels espais de trobada, especialment els equips impulsors ja que consideren que han sortit temes molt interessants.

Els grups de discussió han permès identificar els punts forts des de la mirada dels docents, de les famílies i de l’alumnat, i també reconèixer aspectes a millorar. Algun centre ha aprofitat el buidatge de les conclusions per crear una DAFO que orienti el seu pla d’acció.