Jornada de Tancament de la XTTE/ExC del Consorci d’Educació de Barcelona curs 22-23

La sessió plenària de cloenda del programa Xarxes pel Canvi es va reunir a l’Espai Bota, al recinte de Fabra i Coats. Hi van assistir una bona representació de les direccions i docents dels 186 centres educatius de la ciutat que van participar en el programa aquest curs 2022-2023. Des dels inicis del programa, aquesta va ser la 32a trobada, s’hi van compartir aprenentatges i experteses i es va debatre sobre la seva continuïtat per al curs 2023-2024.

La sessió plenària va voler ser un espai de trobada, d’intercanvi i coneixença dels participants de totes les xarxes de la ciutat per fer visible la feina feta pels equips impulsors dels centres i celebrar el tancament del curs. Amb la participació de tots els professionals implicats en el programa: els equips dinamitzadors, els mentors i mentores i els tècnics i tècniques dels CRP de la ciutat i del Consorci d’Educació. Així com la col·laboració d’Anabel Roselló, Fernando Hernández,  Rosa Artigal, Neus Sanmartí, Begonya Folch, Francesc Segura, Joan Fontdeglòria, Xavi Geis, David Vilalta, Boris Mir, Joan Domènech, Neus Heras, Artur Noguerol, Judith Calvo i Mariona Grau.
Al llarg de la sessió es van dur a terme diverses activitats, a partir dels llenguatges verbal, visual i musical: un debat a través dels cercles de pràctica i expertesa, l’elaboració d’un mural a partir de les conclusions del debat i la presentació de les conclusions col·lectives a ritme de rap. Aquest últim, dinamitzat per Ester Bonal, professora de música a l’ESMUC i directora del Centre Xamfrà. El tancament va estar a càrrec de Mercè Massa, gerenta del Consorci d’Educació de Barcelona.

Un treball enfocat a la concreció del nou currículum
El curs 2022-2023 van participat en el programa Xarxes per al Canvi 186 centres educatius i 532 docents de tots els districtes de la ciutat, organitzats en 16 xarxes. En total, 104 centres de primària, 33 de secundària, 44 instituts escola i 5 centres d’educació especial.
El treball de les xarxes es va enfocat en el lideratge pedagògic per afavorir la participació i la presa de decisions en la concreció i implementació del nou currículum. Un nou currículum que recull i ordena moltes de les línies i pràctiques que es van iniciar en els centres que han desenvolupat pràctiques innovadores i que participen en les Xarxes per al canvi des dels inicis, el curs 2017-2018.
En el marc del programa, cada centre educatiu es vincula i interacciona amb la seva xarxa a través de representants del centre que lideren la seva pròpia transformació. Les xarxes territorials estan conduïdes per grups de docents que s’encarreguen de facilitar així com promoure reflexions entre els membres dels grups impulsors que faran la transferència als seus claustres.

El programa impulsa la transformació educativa des del 2017
Des de l’any 2017 el Consorci d’Educació lidera el programa d’innovació pedagògica Xarxes per al Canvi amb l’objectiu de contribuir a l’impuls de la transformació educativa de la ciutat.
Aquest programa emmarca el treball en xarxa entre els centres educatius de Barcelona per afavorir la transformació educativa, alinear i compartir la visió de centre, millorar i canviar les pràctiques per avançar en l’aprenentatge de l’alumnat, aprendre els uns dels altres compartint reptes, experiències, referents i un marc comú de cultura de canvi.
L’objectiu és avançar cap a un sistema educatiu equitatiu i de qualitat. Les xarxes com a context d’aprenentatge professional i entre iguals són una estratègia per impulsar aquesta orientació al canvi dels centres de Barcelona. L’acció de les xarxes es basa en la reflexió profunda sobre les pràctiques des de marcs teòrics de la recerca actualitzada.

Ens agradaria concloure aquesta publicació recordant un fragment del recull col·lectiu de les conclusions que va dinamitzar Ester Bonal:

Deia Raimon Panikkar que “l’educació no s’ensenya, s’encomana…” Doncs tot passejant-me entre els cercles de debat educatiu organitzats per les Xarxes per al canvi un dimecres de juliol de 2023, a mi se’m va encomanar esperança perquè vaig sentir bategar l’educació en les veus de persones que hi dediquen molt més que la professió. Es respirava humilitat, escolta, respecte a la divergència, reconeixement, detecció de resistències, motivació, resiliència i molta reflexió. Molts i moltes formaven part d’equips directius i, segurament, es debatien interiorment i es preguntaven si es podien permetre posposar les tasques “urgents” que exigeix el funcionament dels centres per aturar-se una estona en una tasca “important”, per a la qual tots els cercles expressaven que no tenen mai temps. Però eren allà, dedicant un temps robat (i tan enyorat) a la reflexió compartida que tanta falta fa i tant enyorem!

Felicitats a les Xarxes per al Canvi, que no obstant tot, no defalleixen i segueixen encomanant empenta, passió i lluita perquè l’educació no perdi mai la seva essència i el seu sentit.

Finalment, us ajuntem un vídeo de resum de la jornada de tancament de les XTTE/ExC del Consorci d’Educació de Barcelona del curs 22-23: