Maresme – Vallès Oriental 6a trobada Xarxes Territorials de Transformació Educativa curs 22-23

El dia 31 de maig, el Centre Cultural La Fàbrica de Santa Eulàlia de Ronçana ha acollit la darrera sessió conjunta de dues Xarxes de Transformació Educativa que conviuen en un mateix territori: la del Maresme i la del Vallès Oriental.

La sessió es va iniciar amb la conferència “Diàlegs entre educació i neurociència”, a càrrec de Montserrat Pedreira (doctora en educació) i de Beatriz Fagundo (doctora en neurociència), coautores del llibre publicat al 2022 sota el mateix títol.

A continuació podeu visionar la conferència:

Ambdues van dialogar sobre la interconnexió entre les estructures educatives i les neurocientífiques a partir de reflexions que desvetlla la pràctica escolar. Tot i que aquestes reflexions les van fonamentar en propostes de 0 a 8 anys (Lab Manresa), s’han fet transferències a les altres etapes educatives que formen part de la Xarxa.

Des de la neurociència es van aportar arguments sobre qualitats pedagògiques que haurien d’impregnar les propostes educatives, alhora que es van donar eines per revisar i millorar les intervencions que, a la Xarxa, s’han emmarcat en termes de situacions d’aprenentatge.

Qüestions tan fonamentals com la motivació, la cooperació, el joc, l’atenció, la comunicació, la percepció, l’organització del pensament, etc., mirades des de la perspectiva de la neurociència, prenen una altra profunditat i evidencien com són de necessàries per afavorir autèntics processos d’aprenentatge, prenent més consciència del que es pot facilitar que passi (o que no passi) a les estructures neurològiques de l’alumnat.

Clicant a la primera imatge trobareu la presentació digital de les ponents:

Posteriorment, van haver tres espais on alguns centres van compartit situacions d’aprenentatge vinculades al seu PEC i, alhora, a algun dels vectors del nou currículum. Van posar l’accent en el recorregut que ha fet l’equip a l’hora d’elaborar la proposta: debats, dificultats, consecucions, etc., deixant entreveure el valor del debat i del consens perquè una situació d’aprenentatge sigui potent i prengui tot el seu sentit.

Els centres que van compartir les seves experiències són:

• Institut Celestí Bellera: Ciències i Servei Comunitari (V. Ciutadania)
  • Escola La Serreta: “Comissió mixta de disseny d’espais d’aprenentatge” (V. Benestar)
  • Escola Puiggraciós: Mesures universals (V. Universalització)
  • Institut Pla Marcell: Propostes d’universalització al Pla Marcell (V. Universalització)
  • Escola Camins: Conèixer per poder ser (V. Perspectiva de gènere)
  • Institut Cinc Sènies: FON-DES, un exercici de qualitat lingüística (V. Qualitat lingüística)

En breu, podreu trobar les presentacions dels centres al Sites de la Xarxa territorial de transformació educativa del Maresme Vallès Oriental.

Després d’un bon esmorzar acompanyant converses i reflexions, la directora de l’Institut Tordària va compartir el procés que ha fet el claustre sobre l’elaboració i millora de situacions d’aprenentatge (enteses des del nou currículum).   Aquest equip s’ha aturat per analitzar què és i que no és una SdA, quines qualitats ha de tenir, quins recorreguts han de fomentar, com s’han d’acompanyar, com avaluar…

Totes les aportacions són fruit de processos de reflexió que, generosament, han compartit. Els assistents es van emportar idees per anar estovant, per anar prenent noves formes i noves concrecions, per seguir re-elaborant en els diversos trajectes pedagògics que, al cap i a la fi, conflueixen en la intenció de millorar els aprenentatges de l’alumnat.

Les Xarxes ens permeten compartir-los, inspirar-nos, il·lusionar-nos, emmirallar-nos plegats. Cada centre hi aporta i s’emporta des del moment on està, i aquesta és una riquesa indiscutible que des de la Xarxa Territorial de Transformació Educativa del Maresme – Vallès Oriental esperen seguir potenciant.