Aprenem a pensar mentre aprenem Història

El llibre Thinking through History, elaborat per un equip d’autors coordinat per P. Fisher, I. Wilkinson i D. Leat, proposa una sèrie d’activitats per aprendre història i, a la vegada, desenvolupar destreses de pensament. Aquestes destreses es poden aplicar a l’aprenentatge de temes històrics, però són transferibles a altres matèries. Amb aquesta finalitat, el llibre proposa combinar situacions d’interacció i de treball independent.

Dos exemples de les propostes del llibre:

• Misteris: a través de tres exemples, es proposen activitats per desenvolupar la interpretació d’informació, la discriminació d’informació rellevant i irrelevant, la classificació, les connexions entre informacions diferents, l’elaboració d’hipòtesis i la comprovació. Els exemples plantegen l’estudi de casos, contextualitzats en moments històrics identificables: l’èxode rural de la primera revolució industrial, el moviment obrer i la primera guerra mundial.
  • L’element desaparellat: l’alumnat aprèn a identificar semblances i diferències entre termes del vocabulari acadèmic i, seguidament, a classificar termes. Aquestes estratègies fomenten l’ús apropiat de la terminologia específica. De cada exemple es proposa una llista de termes: la batalla de Hastings, els indis de les planes, les trinxeres de la primera guerra mundial.