Escrivim un article sobre el descobriment d’un exoplaneta

En el projecte EXOS (autor: Jordi Domènech-Casal), els alumnes de 1r d’ESO investiguen a partir de diferents evidències inicials (gràfics de trànsits planetaris, espectres atòmics, etc.) i diferents instruments (descripcions de planetes, simuladors) sobre la possible existència de cinc exoplanetes. Amb les seves conclusions, han d’escriure un article de diari que contingui el text de la notícia, les dades i una representació artística de la possible aparença de l’exoplaneta. 

L’activitat implica també una reflexió epistemològica sobre quina validesa científica té cada part del text, corresponent a diferents sistemes semiòtics (les dades, el text i la imatge) i quina validesa comunicativa té. Per exemple, la representació artística es basa en dades reals, però n’és només una inferència (ningú “ha vist” l’exoplaneta) i, en canvi, comunicativament té un valor molt important en l’article de diari. 

La proposta didàctica es pot consultar al sites Hunting Exos. El recull de textos multimodals produïts pels alumnes en aquesta activitat s’ha recollit en un llibre digital.

Font de la imatge: sites Hunting Exos.