Ens fem nostra la Xarxa. Barcelona Comarques

El treball en xarxa entre els diferents equips del Laboratori de Transformació Educativa d’un territori és molt important per planificar i coordinar les actuacions que han de desenvolupar aquesta transformació en els centres i, sobretot, a les aules. Aquest és el cas dels equips de facilitació i de dinamització de xarxes i de l’Equip Motor Territorial a Barcelona Comarques, que el passat 16 de setembre van organitzar una sessió de treball amb l’objectiu de conèixer-se, establir vincles entre ells i coordinar les actuacions de la Xarxa de Transformació Educativa per tal de dotar-la d’una identitat pròpia perquè esdevingui una eina de màxima utilitat als centres que hi participen.

En aquest sentit, es va plantejar una dinàmica en petits grups sota la pregunta “Com ens fem nostra la Xarxa?”. Al ser una pregunta molt oberta i per tal d’acotar les possibles respostes, es va proposar centrar el debat al voltant de tres temes en els que es plantejaven una sèrie de preguntes indagadores amb l’objectiu de fer-lo més fluït:

• La planificació
    • Quin és el punt fort de la Xarxa?
    • Quines necessitats es poden derivar dels dos grans objectius?
      • Potenciar la xarxa com a espai de reflexió i d’indagació.
      • Promoure l’aprenentatge entre iguals a través del contrast d’evidències.
    • Quin lligam s’estableix o es pot establir amb la facilitació?

• La transferència al claustre
    • Com s’hauria d’organitzar la distribució horària per fer aquesta transferència?
    • Quina estructura s’hauria de fer servir (en petits grups, tot el claustre, per cicles…)?
    • A partir de què es genera el debat (recursos, dinàmiques prèvies, articles…)?

• Fer arribar la transformació a l’alumnat
    • Com arriba la Xarxa a l’aula?
    • Quines evidències podem recollir des de la XTTE?

El resultat dels debats van donar a lloc a propostes com:

• La generació de significats compartits on les paraules esdevinguin punts de trobada, fugint del vocabulari protocolari.
  • La reflexió al voltant dels processos de transformació, posant en comú estratègies que enriqueixin la diversitat de la Xarxa.
  • Els reptes comuns per tots els participants de la Xarxa que impliqui una responsabilitat compartida més enllà de les persones dinamitzadores.

D’aquesta manera es pretén que la quarentena de centres de Barcelona Comarques que en formaran part aquest curs 2021-22 facin seva la Xarxa i que, tot i trobar-se en diferents fases de transformació, amb realitats i contextos molt diversos, comparteixin les ganes de fer arribar la transformació al seu alumnat.

La Xarxa ha d’estar al seu costat per facilitar-los aquesta tasca, els ha de servir d’ajuda en un aprenentatge compartit, en definitiva, se l’han de fer seva.