Mirades des de la Facilitació, de la Mireia Boix

Aquesta nova realitat de viure en «pandèmia» constant, de sentir-nos lluny físicament, de veure’ns i d’escoltar-nos a través de pantalles, m’impulsa a escriure aquestes línies per compartir amb tothom unes mirades personals de la Facilitació des de la meva pròpia vivència.

Aquest curs 2020 – 2021 tinc la sort d’acompanyar centres com a persona facilitadora del Laboratori de Transformació Educativa. El projecte m’apassiona! Personalment, l’aprenentatge i descobriments que m’aporta la facilitació són grans, i alhora és una oportunitat de sentir i veure materialitzar idees i canvis reals. Una experiència que no es queda en la teoria, que està viva i actua!

La facilitació implica vibrar i impulsar aquestes possibilitats i estratègies, sense perdre la perspectiva de la realitat del dia a dia dels centres i els docents. Implica respecte, empoderament, positivitat, i obrir una mirada àmplia a cada realitat, tenir una mirada de valor als equips en la magnitud de feina i compromís que es necessita per dur a terme un projecte educatiu, una organització de centre, una atenció a l’alumnat, a les famílies i a la comunitat en general. És tenir una mirada flexible en buscar l’equilibri entre els moviments de canvi i l’activitat del centre. Sense dubte, un dels reptes i responsabilitats més enriquidores de la facilitació. La flexibilitat serà la clau de «facilitar» i acompanyar cada realitat tal i com ho necessita. I és també la clau de l’èxit de la transformació.

El gran rol de la facilitació és “facilitar” una mirada realista per convertir les propostes del programa en eines que descarreguen, que ordenen i visualitzen un camí transformador; posar una mirada creativa en saber trobar estratègies per unificar processos que tinguin sentit, amb coherència amb la realitat del centre i amb les seves voluntats i possibilitats de transformació. En definitiva, facilitar és impulsar una mirada possibilitzadora per crear un procés a mida on hi tinguin cabuda la il·lusió, l’esforç, la cooperació, l’equivocació, la rectificació, la materialització, el gaudi…

En aquest curs el Laboratori ha proposat dues eines de treball que des de la facilitació ens permeten explorar aquestes mirades i desplegar propostes que deixen petjada en el nostre sistema educatiu: l’Eina d’autoconeixement de centre i els Grups de discussió.

L’Eina d’autoconeixement de centre ha resultat una tasca d’aprofundiment i d’anàlisi rigorosa, una bona feina d’investigació. Els objectius que n’han sorgit han estat des de la coherència de la realitat, al ritme de cada centre i amb el consens de tot el claustre. Les informacions extretes, les propostes fetes i tot el procés que ha implicat, han empoderat enormement els equips impulsors. L’evolució dels objectius de transformació escollits pel claustre és un procés alhora fràgil i potent, on la facilitació hi posa una mirada de coratge, cura i confiança.

Els Grups de discussió han estat una experiència nova que dona continuïtat a l’autoconeixement des de la pràctica, i no només des de la reflexió. Els grups de discussió incorporen tota la comunitat educativa, instaurant espais de diàleg a tot el país. És un repte i som pioners en un canvi real, tangible… Insisteixo, és una experiència d’acció pràctica i amb resultats immediats que serveix per teixir llaços entre tota la comunitat, la xarxa interna de centre.

Amb una mirada oberta, la facilitació promou la connexió entre l’objectiu transformador i les reflexions i buidatges dels grups de discussió. És realment gratificant sentir en aquests processos que l’educació està viva, que camina i que tots nosaltres en som protagonistes! I, sobretot, és realment encoratjador descobrir en els centres professionals i equips amb ganes, saviesa, anhels, determinació, esforç… Tot el respecte i admiració cap a aquells i aquelles que realment porten a terme des de primera línia aquesta transformació!

La Transformació batega. Cal tenir els ulls oberts, adaptar-nos, valorar, rectificar, fer canvis i prendre decisions de la mà d’un esperit crític, sense caure en la negativitat. Tenim la necessitat de créixer alimentant les oportunitats que ens oferim per cultivar i millorar l’educació que les noves generacions i la nostra societat necessiten.

Seguim!

Mireia Boix Alvera