Què vol dir transformar un centre? 2a trobada Comunitat de Centres Facilitats

 

El dimecres 3 de febrer a les 17.00 hores, la Comunitat de Centres Facilitats del Laboratori de Transformació Educativa es tornen a trobar per avançar en la transformació educativa. En aquesta ocasió, amb el títol “Què vol dir transformar un centre?”, l’equip de coordinació del Laboratori i les persones facilitadores dels centres comparteixen amb les direccions dels centres els següents continguts:

  • Com disposem al centre de la mirada dels docents, de l’alumnat i de les famílies?
  • Què són els grups de discussió i quin és el seu valor per al centre i per al sistema?
  • Les evidències de la transformació educativa.
  • 5 focus d’aprofundiment i preguntes indagadores.

La jornada té dos moment. El primer, en sala comuna, es retransmet en directe a través del Canal Youtube del Laboratori de Transformació Educativa. Podreu utilitzar el xat del canal. En el segon moment, els participants es troben en 15 sales de videoconferència per dur a la pràctica grups de discussió:

 

 

Els 5 focus d’aprofundiment són els següents:

  • Dissenyar entorns que assegurin situar l’alumne al centre del procés d’aprenentatge i garantir el dret a una educació de qualitat per a tot l’alumnat  des de l’equitat i la justícia social.
  • Garantir l’autonomia, el pensament crític i la comunicació entre tots els membres de la comunitat educativa.
  • Generar una cultura avaluativa que garanteixi l’autoregulació de l’aprenentatge de manera transversal en la vida del centre.
  • Emprar metodologies globalitzades i de naturalesa social que permetin un aprenentatge actiu per desenvolupar el propi itinerari vital.
  • Implicar la comunitat educativa, i molt especialment l’alumnat, en la presa de decisions del centre.

 

A continuació podeu accedir a la gravació de la sessió, que podeu compartir amb tot l’equip pedagògic:

 

Gravació de la trobada al Canal Youtube del Laboratori de Transformació Educativa

 

En la segona part d’aquesta sessió de la Comunitat de Centres amb Facilitació, els representants dels equips directius dels centres de tots els territoris han pogut experienciar què és un grup de discussió. Aquesta metodologia, tot i que prové del món de la recerca, s’ha adaptat i posat a l’abast dels centres per poder dur a terme converses ben planificades amb els diferents col·lectius que conformen la comunitat educativa. L’objectiu és facilitar tant la recollida de les percepcions que, tant docents, alumnat i famílies, tenen sobre allò que passa al centre, com per compartir expectatives en relació a la Transformació Educativa.

 

 

Els membres participants s’han repartit en petits grups de discussió en 15 sales simultànies online. A cada sala s’ha proposat, pel debat, un dels cinc focus d’aprofundiment que orienten les accions del Laboratori aquest curs: des del disseny d’entorns situant l’alumne al centre del procés d’aprenentatge fins com implicar a la comunitat educativa en la presa de decisions del centre.

 

 

A partir de la generació de preguntes indagadores per cada tema, la persona que té el rol de moderadora condueix i coordina tots els moments del debat. Aquest rol de la moderadora és clau per a l’èxit del grup de discussió. Cal que convidi, des del respecte per tot tipus d’opinions, a la participació de tothom des d’una actitud d’escolta activa davant heterogeneïtat de mirades. En aquesta ocasió, algunes de les persones facilitadores del Laboratori van moderar, en la sessió, aquests grups de discussió, ja que elles mateixes són les professionals referents que acompanyaran als equips impulsors dels centres en la implementació d’aquesta metodologia.

La finalitat del grup de discussió, doncs, és recollir la diversitat de veus i perspectives en la interacció durant un moment de conversa limitada en el temps. A partir de la triangulació dels discursos generats en el petit grup, orientats per les preguntes obertes i d’esperit indagador referent a cada tema, el centre podrà prendre el pols de la seva realitat i en podrà anar dibuixant els propers passos.

 

 

En la sessió que han experienciat, i de la que us en compartim les imatges que acompanyen aquest text, els centres han parlat obertament de les barreres que representen tant el propi context sociocultural i socioeconòmic de les famílies de la seva comunitat, com de la situació actual de pandèmia. Són factors que afecten el dia a dia i la possibilitat d’impulsar els canvis dels quals n’estan convençuts. Per això es valora la necessitat de compartir experiències, eines, i processos que facin de modelatge en la presa de decisions.

I aquí és on rau la potencialitat de la metodologia dels grups de discussió per elaborar una visió compartida, que no cal consensuada, i mantenir-se en un estat de curiositat i aprenentatge constants. La Transformació Educativa és de naturalesa complexa per la pròpia naturalesa de les experiències humanes que compartim. El Laboratori és una oportunitat per fer-ho plegats.

La valoració que els participants han fet de l’experiència dels grups de discussió és, al nostre entendre, molt positiva, especialment tenint en compte el context sociosanitari en el que vivim. Així, la majoria considera que els grups de discussió són una estratègia útil per avançar en la transformació educativa del centre:

Tot i les incerteses del moment, els equips directius tenen molt clara l’oportunitat que els ofereix aquesta eina, que en la majoria de casos desplegaran amb tota probabilitat pel que fa als grups de discussió dels docents. La inseguretat augmenta, però, amb l’alumnat i, especialment, amb les famílies. Cal explicar que els casos on s’ha indicat la impossibilitat d’aplicació és perquè es tractava de centres de formació d’adults o amb famílies on la bretxa digital o l’idioma són una dificultat afegida:

La principal raó que argumenten els equips directius en sentir-se insegurs en l’òptim desplegament dels grups de discussió és la dificultat d’arribar a les famílies en un format no presencial. Aquest núvol recull l’essència d’aquest argumentari:

 

 

Per finalitzar, les aportacions dels participants són majoritàriament positives, amb una clara predisposició a implementar els grups de discussió al centre:

 

Valoro molt l’ajut que ens doneu.”

“Crec que el grup de discussió és una bona eina per a poder recollir les idees i opinions de tothom , de tots els components de la comunitat educativa. Crec que un dels més importants és el grup de discussió de l’alumnat , ja que escoltar-los i fer-los protagonistes és una eina molt potent en l’educació.”

S’intentarà fer des de la il·lusió, mirant de fer-ho el millor possible.

Ja tinc ganes de comentar-ho als companys/es 🙂

Ens ha faltat temps i tot per discutir.

Crec que aquests grups de discussió serien més rics si es fessin presencialment.”

Farem el que podrem!

M’ha semblat molt interessant, una eina molt potent.

Som una escola de màxima complexitat i ens queda un llarg camí pel que fa a la participació de les famílies.

Tenim un equip de mestres molt implicat en el canvi.”

A la nostra escola pensem que seria bo poder allargar el termini per començar a fer-los, poder començar amb més temps i tranquil·litat el curs vinent.

En el nostre centre serà una oportunitat,  perquè no estem acostumats a sentir la veu de les famílies.”

Em sembla molt interessant treballar en grups reduïts.”

Ara per ara, fer els grups de discussió de forma telemàtica pot ser un problema, sobretot per algunes famílies. Tot i que segur que ho aconseguirem.”

És una eina que pot ser molt útil però hem de fer un aprenentatge tots plegats per fer-n’hi un bon ús.

 “Penso que pot ser especialment útil amb el grup de docents i alumnat. Per l’experiència del nostre centre, implicar les famílies i fer que participin i opinin lliurement crec que serà més difícil.

 

 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>