Webinar 1 del curs “Com aprenem? Una breu aproximació científica a l’aprenentatge”

L’Héctor Ruiz, tutor del curs “Com aprenem? Una breu aproximació científica a l’aprenentatge”, resol després d’una breu introducció els dubtes plantejats pels 969 docents  de 359 centres inscrits al curs en aquest 1r webinar sobre els mecanismes cognitius de l’aprenentatge. L’Héctor dóna resposta científica basada en evidències a molt diverses preguntes i, en molts casos, trenca definitivament amb certs mites pedagògics. En el temps de descompte, el tutor posa a prova als assistents amb un kahoot per posar l’accent en la pràctica de l’evocació per aconseguir que els aprenentatges perdurin.

• Quina relació hi ha entre la memòria de treball i les funcions executives?
  • Quina relació hi ha entre l’atenció i la memòria de treball?
  • Com podem mesurar la memòria de treball?
  • Hi ha algun sistema de mesura de la memòria a llarg termini?
  • Podem millorar la capacitat de la memòria de treball?
  • La memòria de treball és general per a totes les matèries? O bé pot ser més eficaç en una matèria que ens motivi?
  • Hi pot haver una predisposició genètica a l’habilitat d’intercanviar informació entre la memòria de treball i la memòria a llarg termini?
  • Si és important que l’alumne no sobrepassi la capacitat de la seva memòria de treball, no es poc oportú que hagi d’estudiar diferents assignatures el mateix dia?
  • Si per aprendre cal fer moltes connexions entre el que aprenem i el que ja sabem, com més connexions millor, no va això en contra de la teoria de la càrrega cognitiva que diu que no hem de carregar la memòria de treball amb moltes coses alhora?
  • Un alt % d’estudiants amb problemes lectors tenen una memòria de treball reduïda. Vol dir això que podem millorar la memòria de treball promovent la lectura?
  • Si un nen té una memòria de treball reduïda per a la seva edat, a mesura que creixi pot posar-se al nivell de la mitjana si fa exercicis adients?
  • Els alumnes amb memòria de treball baixa estan destinats a un rendiment acadèmic baix?
  • Quines estratègies recomanaries per treballar amb alumnes amb memòria de treball reduïda?
  • Com ens podem adaptar a les diferents capacitats de memòria de treball dels nostres alumnes?
  • Quin és l’efecte dels mòbils a la memòria de treball?
  • És útil explicar com el cervell aprèn als alumnes? A partir de quina edat?
  • Per què no recordem molts esdeveniments de la nostra infantesa?

L’Héctor Ruiz és director de la International Science Teaching Fondation i autor del llibre “¿Como aprendemos? Una aproximación científica al aprendizaje y la enseñanza. Editorial Graó. 2020”.

#Laboratoridetransformació  #Transformacióeducativa  #XarxesTerritorialsTransformació