ESTADA A PORTO (PORTUGAL)

Del 23 al 27 de maig de 2022

Dins el marc del projecte Erasmus+ els tècnics del  Microconsorci MATE (Marc per a la Transformació Educativa) hem realitzat una mobilitat de Job Shadowing a Porto (Portugal) amb l’objectiu de conèixer l’estratègia d’èxit del seu sistema educatiu i obtenir documentació sobre el Marc de Qualitat Educativa, programes d’innovació, acompanyament a centres i, també, sobre aspectes concrets de centre i aula en relació a l’organització i gestió del centre, les metodologies i la personalització dels aprenentatges, el desenvolupament personal i social i l’acompanyament a l’aprenent, l’entorn educatiu en xarxa, i la cultura avaluativa.

El contacte referent de Porto ha estat la Dra. Daniela Ferreira, investigadora de la Facultat de Ciències de l’Educació de la Universitat de Porto, ens ha proporcionat tot tipus d’informació i coneixement de la situació educativa a Portugal i, a més, ens ha vinculat amb els centres i ens ha acompanyat durant l’estada.

Els centres que hem visitat han estat:

• Agrupamento de Escolas Padrao da Légua a Matoshinos: un centre de Primer cicle (alumnat de 1r a 4t de Primària).
    • Adreça: EB do Padrao da Légua (EB1/JI).  Rua D. Frei Luís Álvaro de Távora.  4465-334 Leça do Balio (Matoshinos) Portugal
    • web: https://www.aeplegua.pt/

• Agrupamento de Escolas de Cristelo a Paredes: un centre de Segon i Tercer Cicle (alumnat de 5è a 8è Primària-ESO i de 9è a 12è ESO-Batxillerat).

Tots dos centres són TEIP (Territoris Educatius d’Intervenció Prioritària).  El primer està en un nivell inicial de transformació educativa i el segon ja és un centre transformador.

Durant l’estada, en diferents trobades, la Dra. Daniela Ferreira ens ha compartit com és  l’acompanyament que es fa des de la Universitat als centres educatius per tal de combatre l’absentisme i la segregació escolar ja siguin centres per transformar o centres transformats.

Aquests dos centres educatius tenen un acompanyament personalitzat a través d’una persona consultora de l’equip de recerca educativa de la Facultat de Ciències de l’Educació de la Universitat de Porto que per orientar en el disseny del projecte educatiu del centre en funció del context i l’etapa.

Com aquests dos centres, hi ha 179 més a tot Portugal.  Tots ells, centres TEIP, tenen més hores lectives, més professors, més tècnics, un pèrit/consultor de la universitat, la supervisió de la inspecció i també de la Direcció General.  A més a més, el programa d’acompanyament està finançat per la Unió Europea i també per altres entitats de Lisboa.

Després d’una setmana intensa d’aprenentatge constatem que en un procés de Transformació Educativa… :

• És imprescindible emprar el Protocol de Canvi en els processos de millora i transformació.
  • Han d’existir programes palanca amb acompanyament intensiu i amb plans personalitzats.
  • Que aquests programes han de tenir una xarxa d’aprenentatge entre iguals.
  • Que els grups de discussió entre els diferents agents de la comunitat educativa són fonamentals.
  • Que cal fer visites entre centres per inspirar als docents/professors, obrir mirades i possibilitats, modelar,…
  • Que cal impulsar projectes innovadors a través de les arts, ja que té molt de potencial per a la implicació de l’alumnat.
  • Que cal tenir un marc referencial de qualitat educativa, el qual s’està construint des del Departament d’Educació

També aportem que en quant a la gestió dels centres educatius:

• Cal tendir a projectes educatius de centre locals ( un únic projecte educatius per els diferents centres d’una localitat o zona territorial petita.  Dona coherència i continuïtat a la manera d’aprendre de l’alumnat i hi ha una verticalitat assegurada).
  • Cal una dotació de recursos per a centres que formen part d’un programa per combatre l’absentisme i la segregació.
  • Cal una dotació de recursos i autonomia per a centres que volen ser la punta de llança en innovació.
  • Cal dotació de recursos humans per a l’atenció de l’alumnat tant des d’Educació com des de Salut (Reorganització del recursos des de Salut per tal d’optimitzar-los).
  • En quant a les ràtios per grup: no fer créixer el nombre d’alumnes per classe si ja hi figuren dos NEE.  En total 20 amb alumnes NEE.

Cal seguir aprofundint i coneixent l’Observatorio de Calidade de Cristelo i l’Eina d’avaluació integrada per tal de veure la utilitat en els centres educatius de Catalunya.