Relat de la transformació educativa de l’Agrupamento de Escolas de Cristelo a Paredes

L’Agrupament d’Escoles de Cristelo es troba a la població de Paredes.  Un gran nombre de famílies tenen dificultats econòmiques, sovint depenen de subvencions i  altres famílies tenen petits tallers de producció. Un nombre reduït són  propietàries d’indústries, econòmicament riques, amb un únic fill. Hi ha un nombre significatiu de famílies amb dependència a l’alcohol, generadores d’agressivitat familiar amb un nivell cultural baix.  També hi ha un nombre considerable d’alumnes que viuen amb els avis. A més a més, ha anat augmentant el nombre d’alumnes amb Necessitats Educatives Especials que provenen de les situacions anteriorment esmentades.  L’absentisme dels estudiants ha disminuït des de l’obertura de l’escola, però, moltes d’aquestes famílies continuen considerant que anar a l’escola és “una pèrdua de temps” i comporta unes “despeses afegides”.

Cristelo s’organitza de manera vertical, integrant-ne tres centres escolars. Actualment hi assisteixen 970 alumnes matriculats des de l’educació infantil fins a 11è de secundària (equivalent al 1r de Batxillerat del nostre sistema educatiu).

El Director de l’Agrupament, ens explica la història des de que ell va arribar el centre.  Ens comenta que quan va arribar només  el 9% dels docents tenien voluntat de transformar-se i millorar. El 1996, no hi havia un líder ni un equip que portés endavant la transformació i cada vegada més s’accentuaven les problemàtiques. El 2007, per iniciativa d’un equip petit de persones,10 de 90, presenta un projecte educatiu innovador. El 2009 entren a ser centre TEIP i destaca que aquest va ser el detonant que els va portar a la transformació i millora i citem amb paraules textuals: – Hi va haver un abans i un després -.

Ser centre TEIP els va suposar per una banda, l’acompanyament d’una persona consultora d’un equip de recerca de la Facultat de Ciències de l’Educació de Porto que els va ajudar  a caminar cap a la transformació i, per altra, entrar a formar part de la Xarxa d’Escoles TEIP que treballen conjuntament per la millora.

Ens comenta que el procés de transformació i consolidació va durar entre set i vuit anys i que va ser fonamental que hi hagués la continuïtat de l’equip directiu i altres docents implicats.  

Destaquem que van emprar la Teoria del canvi: van definir les grans idees, que van ser presentades en els grups de discussió, després els objectius, a continuació els reptes que havien de superar, van posar sobre la taula els recursos per fer-ho i van començar a aplicar i sobretot a organitzar i cito: – la organització va ser fonamental-.

Van fer trobades de discussió interna on es reunien a l’hora alumnes, famílies i docents i també van realitzar workshops sobre la política interna i la disciplina i citem: –Es feien en dies diferents per tal que tothom pugues anar a tots els debats i trobades que volgués. S’organitzaven els grups,  buscàvem dinamitzadors i establíem  regles per dinamitzar.  Jo sempre hi era a tots els debats.  Ho vam fer i ho continuem fent en tres moments durant el curs (setembre, febrer i juny).  Els docents anaven si volien i  no s’obligava a ningú a assistir.  Això va transformar l’escola i va transformar a tothom.  Les persones van sentir que pertanyien i van néixer líders que es van sumar al propòsit del centre-.

A partir de les conclusions dels diferents workshops comenta que van prendre i continuen prenen les decisions que defineixen el pla anual que comenta que ha de ser realitzable per a que tothom se senti implicat i sostenible en el temps.

El 2019, entren a participar en un Projecte Pilot d’Innovació Pedagògica per a tres cursos escolars, un programa que desafía a les escoles  que volen  ser més autònomes amb la condició de que els donen la màxima autonomia a canvi de reduir les problemàtiques i resultats negatius a 0.  Quan es va iniciar aquest programa eren 7 escoles actualment són 50.  Participar en aquets programa els ofereix la participació en la xarxa d’escoles del projecte pilot per fer visites entre centres per aprendre i citem: -és un element clau-, una persona consultora (Investigadora de la Universitat) que els acompanya, el seguiment de la Direcció General, de la Universitat i de la Inspecció i el 100% d’autonomia (que va ser aprovat pel Ministeri d’Educació).  Per participar d’aquest programa calia complir els següents requisits: tenir una cultura de centre innovadora, barrejar les àrees curriculars més del 25% de l’horari i tenir un mínim d’un 10% d’alumnes NEE.  

Actualment es troben en plena implementació del Programa Pilot i com a innovació han incorporat i creat la seva pròpia eina d’avaluació integrada que els serveix per registrar les dades per avaluar i fer el seguiment i orientació de l’alumnat per a la millora dels resultats educatius.  Aquesta eina integra el projecte educatiu i totes les activitats que els nois i noies duen a terme al centre. 

L’eina proporciona una avaluació sumativa però sobretot formativa.  Permet l’autoavaluació de l’alumnat, del professorat així com la coavaluació (entre alumnes). S’empren rúbriques, i es poden incorporar comentaris escrits. La base de l’eina és el projecte MAIA on hi ha models de rúbriques que el professorat pot emprar tot ajustant la proposta a cada alumne.  La Plataforma d’avaluació produeix informes automàtics que les famílies poden visualitzar. 

A més a més, el centre ha creat un equip de treball que es diu L’Observatorio de Calidade que analitzen i donen resposta a les necessitats del centre ja que permet la reflexió en relació a quatre eixos:  1) Resultats; 2) Prestació del servei educatiu; 3) Organització de la gestió escolar i; 4) Lideratge.  Per a cada eix hi ha un coordinador que dinamitza l’equip. Alhora hi ha els subcoordinadors responsables de les actuacions portades a terme per l’equip. En aquestes imatges es pot observar el circuit de monitorització i avaluació: 

El quadre presenta com l’ Observatório de la Calidade s’integra amb altres espais i equips del centre per comunicar-se al llarg de tot un any.

Pel que fa a la planificació de l’Observatório de Calidade, hi ha trobades i reunions de coordinació al llarg de tot l’any de manera que el professorat comparteix espais de treball i reflexió pedagògica. 

El Pla d’intervenció es defineix en diverses accions que tenen els responsables de dinamitzar-les entre el professorat i cada equip presenta un informe/relatoria/pla de monitorització a l’equip de coordinació de l’Observatorio Calidade sobre els inputs que realitzen diferents agents: pares, alumnes, tècnics professors… al voltant d’aspectes pedagògics. També hi ha inputs que aporta la inspecció educativa. 

La digitalització de l’Observatorio de Calidade es concreta en l’eina d’avaluació Dat@Cris (2010) que  monitoritza tot allò que es fa a l’Observatorio de la Calidade a l’Agrupamento de Cristelo per avaluar. Aquí disposeu de l’enllaç d’un vídeo que ho mostra.

Els indicadors d’aquesta eina estan alineats amb els indicadors del marc referencial de la inspecció educativa. Valoren que tenir els mateixos eixos i indicadors facilita els informes.

Altres aspectes que destaquem de l’Agrupamento de Escolas de Cristelo són element que tenen a veure amb la personalització de l’aprenentatge i és que diversifiquen el currículum a través de dues estratègies: els RIC (projectes transversals) i les setmanes temàtiques.

Els RIC són projectes transversals amb propòsit pedagògic on identifiquen el problema real i cerquen la solució.  Estan vinculats amb l’entorn (cada proposta treballa en col·laboració amb un partner extern de l’entorn proper), integren els ODS i es treballa de manera interdisciplinar desde tres disciplines. A les sessions d’aula amb 20 alumnes en total,  potencien el treball cooperatiu. 

Els alumnes els organitzen en diferents grup-classe del mateix nivell educatiu durant 8 setmanes i intervenen en cada RIC de tres a cinc professors (especialistes d’Educació Física, TIC, Mates, Biologia i Geografia).  Les propostes són es titulen: Cuina pedagògica, Nosaltres i europa, Entre arts i Jocs olímpics 2040.

Dediquen dos dies a la setmana per desenvolupar aquesta estratègia de treball i els docents es troben entre 1 i 2 hores setmanals per preparar les sessions de manera conjunta.

Les Setmanes Temàtiques s’intercalen entre cada RIC.  Durant aquella setmana l’horari de l’alumne és diferent i es treballen diferents temàtiques (artístiques, esportives, de ciències, fora de l’escola, de proximitat del medi, de compromís amb la comunitat..)   Les famílies participen activament en les activitats i treballen aquestes activitats en col·laboració amb la Universitat, l’Ajuntament i les entitats de Patrimoni Cultural amb les que es fan tertúlies, grups interactius i es dissenyen les activitats/reptes depenent de cada proposta. 

A l’octubre tornarem a fer una mobilitat Erasmus+ KA120 i tornarem al centre de Cristelo per tal de conèixer amb més profunditat l’eina d’avaluació integrada i el funcionament de l’Observatorio de Calidade.  Més endavant seguirem compartint tot allò que haguem après!

 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>