Aquesta proposta didàctica (o situació d’aprenentatge) pretén construir una simulació teatralitzada dels Judicis de Nuremberg. Està adreçada a alumnat de 4rt d’ESO i està centrada en l’assoliment de la competència clau en Comunicació Lingüística, les competències específiques de Ciències socials i d’Educació en Valors Ètics i Cívics. Integra el treball de la llengua oral formal.
La seqüència s’inicia amb un debat al voltant de la necessitat de jutjar o no els responsables nazis a la fi de la II Guerra Mundial, a partir de l’Article 10 de la Carta de Drets Humans que defensa el dret a un judici just.
A continuació s’inicia un procés de recerca en equips cooperatius sobre els Judicis de Nuremberg, els responsables nazis que van ser encausats i les penes que es van acabar aplicant.
Seguidament es planifica la simulació del judici: s’adjudiquen els rols (jutges, advocats defensors, fiscals, testimonis, encausats i jurat) i s’inicia la creació del guió del judici, aspecte que impulsa l’aprenentatge de:
- el gènere comunicatiu (judici)
- la construcció d’argumentacions i justificacions,
- la identificació amb els rols que se’ls ha assignat (actitud empàtica)
- elements que formen part de l’escenografia d’un judici
S’inclouen en la proposta estratègies per a la construcció de bones argumentacions i recursos que permeten a l’alumnat implementar bones pràctiques quant a la llengua oral formal. L’oralitat esdevé el centre de l’experiència, ja que integra els aspectes formals d’oralitat relacionats amb el registre jurídic, i elements extralingüístics que reforcen l’escenografia de la simulació que es posa en marxa.
En els següents enllaços podeu trobar el desplegament de l’activitat i els recursos i suports que es faciliten a l’alumnat.
Recursos i suports per a l’alumnat
Funcionament de l’activitat: simulem un judici
Font de la imatge: Stockvault
No funcionen els enllaços
Gràcies per avisar, Guida. Els restablirem al més aviat possible!
Bon dia Núria, l’activitat indica que es faciliten uns suports a l’alumnat:
1. Fragments de vídeos d’intervencions de diferents personatges en un judici, que serveixen de model i
ajudaran a modelar l’actuació de cadascú (es treballa amb l’ajuda d’una fitxa d’anàlisi):
2. Pauta d’orientació per construir el guió del judici.
3. Model d’organització d’un judici oral.
Hi ha alguna manera de demanar aquests suports a les persones que han preparat l’activitat?
Gràcies
Bona tarda,
doncs la proposta només mostra la descripció. Farem el possible per ampliar-la i mostra el material complementari. Necessitarem uns dies per actualitzar la proposta.
Gràcies per l’interès.
Equip TILC
Bon dia,
heu pogut aconseguir els materials per fer l’activitat que us comentava al meu comentari del dia 2 de març?
Estic força interessada en dur a terme l’activitat i m’aniria perfecte tenir els materials que indica per dur-la a terme.
Moltes gràcies
Isabel
Hola Isabel,
durant aquesta setmana actualitzarem l’article amb els materials que ens demanes.
Gràcies per l’interès.
Equip TILC
Hola Isabel,
ja tens a la teva disposició els materials que ens havies demanat.
Si tens dubtes, pots escriure a l’autora de la proposta, a aquest correu: mgarci25@xtec.cat
Salutacions,
Equip TILC