Elaborem bones preguntes: el protocol Testing Science Skills

En les activitats d’avaluació de ciències, sovint es prioritzen les preguntes reproductives (de baix nivell cognitiu) en un únic format (llegir i escriure text). En les ciències, incrementar el nivell cognitiu de les activitats pren sentit, però no per fer les activitats més difícils ni per “fer pensar més”, sinó perquè hi ha una sèrie d’habilitats de raonament científic d’alt nivell cognitiu que formen part dels aprenentatges propis de les ciències.

En l’article Protocol Testing Science Skills: una eina senzilla per a dissenyar preguntes d’examen per a l’avaluació de les habilitats científiques de l’alumnat, es proposen diverses activitats breus per treballar i, especialment, per avaluar, habilitats procedimentals de raonament científic, estructurades en quatre categories: construir i identificar qüestions científiques, extreure conclusions de dades (raonament inductiu), comprendre i dissenyar experiments, i fer prediccions a partir d’un model (raonament deductiu).

En les activitats es fa una pregunta inferencial basada en una situació presentada que cal analitzar amb l’ajut de gràfics, dades numèriques o esquemes.

En aquestes activitats, que es poden resoldre per parelles o bé com a part d’un examen, es vol promoure la capacitat d’usar raonaments científics sobre models científics instrumentalitzant conceptes i lèxic científics (òrbita, sistema solar, trajectòria, desplaçament) i la lectura integrant informació en diversos formats (text, dades numèriques, gràfics).

Font de la imatge: Wikimedia Commons

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>