Ensenyem com es fa un procediment amb models o amb modelatge

Us presentem a continuació dues propostes per mostrar de quina manera podem proporcionar models o fer modelatge, per mostrar a l’alumnat el procediment que ha de seguir.

La primera proposta parteix d’un vídeo en el qual la veu en off, encara que no parla en primera persona, modela el procés que segueix l’expert per comentar una pintura. A continuació d’haver presenciat el modelatge, podem proporcionar a l’alumnat una pauta o base d’orientació per acompanyar l’elaboració del comentari.

La segona proposta gira al voltant d’un tema de ciències (la cristal·lització del magma), en el que es proposa la creació d’un pòster científic, raó per la qual cal facilitar una base d’orientació per elaborar pòsters científics. En l’activitat que es planteja, es pren com a exemple de referència una pràctica realitzada al laboratori de Ciències al voltant d’una simulació sobre la cristal·lització dels magmes en diferents condicions (professora: Núria Ribas).

La proposta té en compte dues parts:

1. Explicació de quines són les parts del pòster i com s’elaboren. Aquesta part inclou ajudes per elaborar-lo. Consulteu aquí la bastida.
  2. Presentació de diferents pòsters elaborats per alumnes i aporta la rúbrica per valorar si són pòsters ben fets i, per tant, què cal tenir en compte quan elaborem un pòster.

En alguns grups amb alumnes amb més dificultats d’aprenentatge, la professora va optar per fer un modelatge de com s’elabora un pòster:

Avui aprendrem a fer un pòster científic. No és una feina que es pugui fer en una hora, però intentaré mostrar-vos com ho faria jo per planificar-lo. Fixeu-vos com ho faig jo:

Per començar, em faig una pregunta: què vull explicar amb el pòster? Vull ensenyar d’una manera molt visual i molt sintètica un disseny experimental que he fet al laboratori. Qui m’imagino que el llegirà? Clar, pot anar adreçat a qualsevol persona que no sigui de ciències: un altre professor de l’institut, per exemple, perquè el penjaré al vestíbul de l’institut. Per tant, procuraré que s’entengui molt bé el que hi hagi, és un material divulgatiu.

Com l’estructuraré? Ara m’he de fixar en la bastida de suport. Per tal d’imaginar com quedarà, dibuixaré un esquema a la pissarra (dibuixa un rectangle i hi anirà situant, de manera esquemàtica, les parts, mentre ho continua comentant en veu alta) seguint la bastida.

Què hi ha d’haver dalt de tot? El títol, clar. I l’autor. Per tant, hi escriuré: La Cristal·lització del magma. I a sota, en petit, el meu nom i cognoms (ho escriu dins del rectangle, al lloc aproximat on aniria el títol).

(…)

Velázquez, Las Hilanderas o La fábula de Aracne. Font: Wikimedia Commons.