La lectura guiada: una bastida de suport a la lectura

Acompanyar l’alumnat al llarg del procés lector, amb activitats i ajudes abans de llegir, durant la lectura i després de llegir, és una bona fórmula per proporcionar suport a tot l’alumnat, perquè ajuda a focalitzar l’atenció en els aspectes més orientats a l’objectiu de lectura i permet incidir en els punts concrets del text on es preveu que els alumnes amb menys autonomia lectora trobaran més dificultats.

L’activitat Què és l’estadística?, que té l’objectiu de fer adonar l’alumnat de les aplicacions de l’estadística en la vida quotidiana (és, per tant, una activitat de motivació i de preparació per entrar en matèria), acompanya la lectura del text de l’IDESCAT Algunes preguntes sobre l’estadística: activant coneixements previs, suggerint l’aplicació d’estratègies lectores concretes, focalitzant l’atenció en el vocabulari clau, modelant la lectura, proporcionant espais per resoldre dubtes entre iguals… En definitiva, proporcionant ajudes al llarg de tot el procés de treball.

La millor lectura guiada és aquella que condueix el docent, però també podem proporcionar un qüestionari, acompanyat d’organitzadors gràfics, bases d’orientació, imatges i altres suports visuals, perquè els alumnes ho treballin sense la presència de l’expert.

Trobareu l’activitat al dossier La lectura guiada. Una proposta per treballar el procés lector a secundària, pàgines 38-46.