Contextos rellevants: la metodologia Phenomenon Based Learning

És recomanable proporcionar un context rellevant al treball dels continguts curriculars: relacionant-los amb fenòmens que despertin la curiositat de l’alumnat, o bé amb qüestions controvertides o problemes socials pendents de solució. Sovint això ens porta a activitats interdisciplinàries, com els projectes, crèdits de síntesi i treballs de recerca, però també hi ha alguns temes que es poden abordar des d’una sola matèria. Els avantatges d’aquest enfocament són nombrosos i es poden resumir en el fet que l’ensenyament esdevé competencial, perquè s’orienta a capacitar l’alumnat a resoldre qüestions de la vida real o posicionar-s’hi de manera raonada.

A més, en el TILC, abordar temes del món real permet fer emergir el vocabulari acadèmic que porten associats i treballar diversos aspectes de la llengua dels àmbits curriculars, com el pensament crític, el contrast de fonts diverses o l’activació de funcions cognitivolingüístiques i destreses de pensament.

Una de les metodologies que treballen així és el Phenomenon Based Learning, que s’aplica des de fa uns anys en el sistema educatiu de FInlàndia. El trobareu descrit en aquesta pàgina web, que conté una explicació i un vídeo de presentació.

Font de la imatge: Lesson App