Plantegem misteris per estimular les destreses de pensament i les estratègies d’aprenentatge

Les ciències socials requereixen un pensament estratègic, que apliqui destreses diverses: seleccionar, classificar, categoritzar, comparar, contrastar… Plantejar una petita recerca històrica en forma de misteri per resoldre pot resultar atractiu per a l’alumnat i estimular el desenvolupament d’aquestes destreses i del pensament estratègic.

La proposta que us presentem, extreta del llibre Thinking through History, proposa un interrogant centrat en el període de la revolució industrial anglesa i el desenvolupament del sistema fabril i mostra a l’alumnat l’impacte que tenen els grans canvis socials en les vides dels individus, concretament, el treball infantil. El títol de l’activitat és Fugitius, i el misteri que cal resoldre és el següent:

Som a l’any 1820. Thomas i John tenen tretze anys i viuen a Ashbourne, Derbyshire. Són molt amics i treballen en una fàbrica de cotó propietat del senyor Bradley. Però fa dues setmanes que s’han escapat i ningú sap on són. Per què penseu que s’han escapat? Qui pensen que n’és el responsable?

El docent va proporcionar a l’alumnat 24 targetes amb informacions de caire històric (per exemple: les noves màquines pesaven tant que només es podien moure amb aigua o amb vapor; La població britànica va créixer molt rapidament i, com a conseqüència, va fer falta molta roba de vestir) i altres relacionades amb els dos personatges (dins la fàbrica la calor era tan insuportable que un dia John va haver d’obrir la finestra perquè s’estava marejant; A vegades, Thomas s’adormia mentre treballava a la seva màquina)Va dir que les targetes havien de ser com les evidències que permeten a un detectiu fonamentar les conclusions.

L’activitat es va fer en grups de 4, al final de la unitat sobre la revolució industrial. En un primer moment, el grup havia de descartar les informacions que consideraven irrellevants per resoldre l’encàrrec. El docent va anar passant pels grups per dinamitzar la conversa i va conduir la posada en comú.

La teixidora. Pintura de Joan Planella

Font: Viquipèdia