Treballem el nazisme i els camps de concentració nazis en una aula amb diversitat lingüística

En un grup de quart d’ESO amb molta diversitat lingüística i cultural on es començava a treballar la unitat didàctica sobre l’Europa d’entreguerres i el nazisme. la professora va decidir incorporar ajudes per facilitar la transferència de continguts entre la llengua pròpia dels alumnes i la llengua de l’aprenentatge (el català), per facilitar la comprensió de la informació i per acostumar els alumnes a emprar la llengua pròpia com a recurs.

Ajudes que es van proporcionar:

• Elaboració conjunta d’un glossari plurilingüe, on es van recollir totes les paraules clau en les diferents llengües presents a l’aula. Es va fer en tamany mural i va estar penjat a l’aula durant tota la unitat didàctica.
  • Consultes a la Viquipèdia en llengua pròpia. Una de les activitats que es van encarregar als alumnes va ser l’elaboració d’un informe a partir d’una cerca guiada d’informació. Els alumnes de llengua xinesa i de llengua panjabi van rebre adreces específiques de la Viquipèdia en la seva llengua i van tenir un encàrrec ajustat a la seva capacitat de producció escrita.
  • Taula de suport per elaborar un informe. Un cop es van haver analitzat models d’informes, es va proporcionar als alumnes una taula on es recollien les parts d’un informe i hi havia unes caselles que calia emplenar com a pas previ a l’elaboració definitiva.

La unitat es va fer coincidir amb l’exposició Resistents i deportades, sobre les dones republicanes als camps de concentració nazi, que es va fer al vestíbul del centre i que va anar acompanyada de la projecció de la pel·lícula Nit i boira i una xerrada d’un membre d’Amical Mathausen. La visita a l’exposició i la participació en el col·loqui posterior a l’acte es va preparar de manera que tot l’alumnat, incloent-hi l’alumnat d’origen estranger amb poc domini del català, hi pugués fer una aportació.

La planificació de les ajudes es va fer en el context d’una col·laboració entre la professora i l’assessora LIC del centre, per reorientar l’atenció a l’alumnat d’origen estranger a l’aula ordinària. Podeu veure la presentació d’aquesta experiència en aquest enllaç.

Font de la imatge: El Periódico