Activar el pensament històric treballant les habilitats comunicatives

El procediment fonamental per al pensament històric és el treball amb fonts. Ensenyar el nostre alumnat a pensar com ho fa un historiador és entrenar-los en el contrast i contextualització de les fonts, tant primàries com secundàries.

Hi ha diversos recursos per al treball amb fonts, que necessàriament integren procediments lingüístics: per contrastar fonts diverses cal interrogar els textos, llegir-los de manera crítica, buscar-hi punts de coincidència i de discrepància i relacionar-los amb el context històric que els ha generat.

A banda del qüestionari C.R.I.T.I.C. (que podeu veure en aquest apartat del Nodes), tenim unitats didàctiques TAF que podem aplicar o imitar per crear-ne de pròpies. En el web History Scene Investigation trobareu algunes unitats TAF en anglès que us poden servir.

També en anglès, us recomanem dues pàgines intervinculades que proposen treballar les fonts per fomentar el pensament històric, seguint quatre passos bàsics:

  1. Sourcing. Localitzar la font: identificar-ne l’origen i les intencions.
  2. Context. Contextualitzar el text en l’espai i en el temps.
  3. Corroboration. Corroborar el que ens diuen les fonts consultades cercant evidències del fet o fenomen que tracten i esbrinant-ne causes i conseqüències.
  4. Class discussion. Arribar a conclusions de manera col·laborativa.

Aquestes dues pàgines són Reading like a historian i Teaching History. En aquesta segona, us recomanem que comenceu la visita amb el vídeo What is historical thinking?

Font de la imatge: teachinghistory.org

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>