Identificar fake news: un aprenentatge més necessari que mai

En un món canviant, complex i immers en la societat de la comunicació, es fa imprescindible treballar a les aules per dotar l’alumnat d’habilitats i estratègies relacionades amb el pensament crític: la capacitat de verificar les fonts d’informació i de contrastar-les, però també de poder fonamentar l’opinió personal en arguments sòlids i de respectar l’opinió dels altres.

Aquesta necessitat de formar els alumnes per exercir una ciutadania crítica esdevé dramàticament imprescindible en el context actual, en què la guerra ha tornat a fer acte de presència a Europa i les fake news han esdevingut una arma més: la propaganda. En aquests moments es fa evident que cal identificar les notícies falses i intentar entendre quina intencionalitat hi ha darrere.

Avui us presentem tres pàgines web orientades a localitzar i desmuntar les fake news de tot tipus, per bé que actualment hi ha dos temes d’actualitat que hi tenen més presència: la pandèmia i la guerra d’Ucraïna. Les tres compleixen uns estàndards internacionals de fact-checking, pel que fa a la transparència i l’objectivitat de les seves publicacions:

Us convidem a donar un cop d’ull a aquestes tres pàgines i explorar-ne les possibilitats didàctiques.