La main à la pâte: integrar ciències, llengua i societat des dels primers anys escolars

La Fundació LAMAP (La Main à la pâte) ha col·laborat amb el Ministeri d’Educació francès, amb la comunitat científica d’aquest país i les escoles de formació del professorat, en la renovació de la didàctica de les ciències, amb una proposta didàctica que es basa en generar processos d’indagació, bo i prestant atenció a la dimensió lingüística que aquests processos impliquen.

En què consisteix la proposta? En cinc fases es treballa una situació que porta l’alumnat a reflexionar, cercar informació, experimentar, intercanviar opinions raonades i formular i comunicar les conclusions. Aquestes fases són:

Elecció d’una situació de partida > Formulació d’interrogants per part de l’alumnat > Elaboració d’hipòtesis i disseny d’una investigació > Investigació dirigida per l’alumnat > Adquisició, estructuració i comunicació dels coneixements.

Al llarg de la seqüència es presta atenció al llenguatge en tots els aspectes: elegir els termes més adients per parlar del fenomen estudiat, obtenir informació, produir i desxifrar textos multimodals, intercanviar oralment observacions i interpretacions i defensar el propi punt de vista, comunicar conclusions oralment i per escrit i reflexionar sobre el que hem après (en un quadern individual).

La fundació LAMAP manté diversos projectes internacionals. Un d’aquests projectes ha tingut la participació del Departament d’Educació i s’ha concretat en el programa Ciències i Societat, que podeu consultar a XTEC, on trobareu algunes unitats didàctiques. També podeu consultar el document en català LAMAP. Projecte educatiu per aprendre i viure la ciència a l’escola, on trobareu l’explicació detallada d’aquesta proposta d’ensenyament de les ciències, juntament amb diverses unitats didàctiques per a tots els cicles de primària.

L’enfocament que es proposa en aquests programes s’orienta a l’educació primària, però l’estructura i l’orientació didàctica pot aplicar-se a l’ESO, amb les adaptacions lògiques que implica. Per això us recomanem que feu una mirada a aquests materials.