Retorn de les reflexions en centre. Construïm en xarxa

 

A la Jornada de Benvinguda Curs 2021 – 2022 del Laboratori de Transformació Educativa es van proposar als centres 4 preguntes de reflexió pedagògica:

 

📌 Com podem millorar el lideratge pedagògic al centre?

📌 Com estem col.laborant i aprenent junts en una nova cultura docent?

📌 Com fem de l’escola una organització que aprèn i una unitat de recerca?

📌 Què hem de fer que no fem i què hem de deixar de fer?

 

La resposta a aquestes preguntes poden ajudar al centre a orientar les seves accions en un propòsit transformador, tot pensant en “el que s’ha fet”, “el que s’està fent” i en “el que cal fer”, i marcant-se objectius i accions concretes per seguir avançant en els processos de transformació educativa del centre.

Els centres han publicat majoritàriament les conclusions d’aquesta reflexió a les pàgines web Nodes dels seus centres amb les etiquetes XTTE, Referents i PAcTE/ExC, les quals permeten que recuperem els articles a través de la SINAPSI.

A continuació us compartim el recull de les conclusions:

 

De què hem reflexionat?

 

La necessitat de canvi neix de la inquietud de l’equip de mestres per millorar l’èxit educatiu de tot l’alumnat, amb l’objectiu de compartir reflexions generades tant dins, com fora de l’escola. El que és difícil no és acordar què fer, sinó fer-ho de manera compartida i amb la responsabilitat de totes.

Pensem que l’escola, de la mateixa manera que la societat, està sotmesa a un procés de canvi constant, hem de ser coneixedors de la realitat de l’escola de la qual formem part (entorn, alumnat, famílies, recursos…).

Generem espais de reflexió entre el professorat i també entre professorat i alumnat. Promovem una cultura de l’observació entre professorat i de compartir bones pràctiques. L’objectiu és posar l’alumnat al centre del procés d’aprenentatge i per aconseguir-ho cal potenciar aquestes sinergies.

La transformació educativa és un procés contingut, del dia a dia, de curs a curs, creant una gran xarxa de centres a nivell de país, on les comunitats educatives apostem per noves pedagogies, amb aprenentatges significatius i personalitzats.

Hem de ser crítics però també conscients de les nostres fortaleses. Tot i que cal seguir treballant en una nova cultura docent, cal valorar la feina feta fins ara i preservar les nostres qualitats. Hem de seguir potenciant la codocència, observant i aprenent de les bones pràctiques dels altres companys/es i continuar fent reflexions pedagògiques i curriculars.

Donar valor al 0-3 passa per poder transformar l’educació des del seu inici. Des de l’escola bressol creiem en el canvi com a motor d’aprenentatge de tothom. Canvi donat per una necessitat que ens porta a innovar, transformar l’escola, i tenint molt present que el 0-3 és el coixí on es sustenta la base dels futurs aprenentatges.

Considerem que sempre hi ha aspectes de millora i que és important de trobar els moments de compartir experiències, estratègies i avaluar el funcionament de les diferents comunitats. Valorem positivament la dinàmica realitzada ja que compartint la nostra visió podem seguir creixent com a escola.

Hem d’obrir-nos i escoltar a tota la comunitat educativa, ja que tothom pot aportar bones idees per al canvi. D’altra banda, com ja hem apuntat, entenem que amb les formacions conjuntes de centre tots creixem envers la mateixa direcció i anem fent petits canvis amb les transferències dins l’aula.

Valorem tot allò que reverteix directament als alumnes, a tot el que surt de les propostes i decisions de tot l’equip, tenint en compte tota la comunitat educativa. També donem valor a tot el que suposi un benestar per l’equip. Col·laborem i aprenem junts, i no ho fem exclusivament amb el personal intern del centre, sinó que procurem incloure-hi tots els agents externs.

L’arribada de docents nous al centre aporten visions i maneres de fer diferents que ens ajuda a revisar la nostra pràctica educativa per millorar-la. Compartint projectes es creen espais de reflexió pedagògica, aquest intercanvi d’experiències ens ajuda a créixer.

Infants, mestres i famílies compartim espais de reflexió conjunta que necessiten d’una presencialitat que ens ha estat vetada. És imprescindible la calidesa del contacte proper, de mirades presents i de somriures descoberts. Ens calen espais d’intercanvi amables, moments per gaudir de l’aquí i ara sense que cap mesura de seguretat ens limiti. Hem d’aprendre a expressar opinions, fer propostes de millora i acceptar felicitacions de la resta de companyes, per tal de la millora en la nostra pràctica docent.

Creiem en una comunicació constant, documentar els acords pedagògics per orientar a tota la comunitat educativa, buscar espais per compartir, fer visites a centres i formació de centre, realitzar docència compartida, avaluar de manera constant la pràctica educativa, tenir una perspectiva real, àmplia, significativa i de qualitat.

Confiem en la capacitat per fer canvis en qualsevol aspecte del funcionament del centre. Una escola amb autonomia per estar orientada a la millora, lideratge distribuït, claustre participatiu i compromès amb formació permanent. Els nens i les nenes són la nostra raó de ser. Ells i elles són els protagonistes, aprenen fent i creixent com a persones. La resta de membres de la comunitat educativa els acompanyem i guiem per ajudar-los.

Pensem sobre el que fem i per què ho fem, creixem com a equip, amb reflexió i debat pedagògic, modelatge, lideratge distribuït, posar l’infant i les seves necessitats al centre del plantejament de les propostes, escola permeable, sense vergonya ni por.

Perquè hi hagi una veritable transformació educativa ha de sorgir una nova cultura docent on tothom ha de tenir una visió global d’escola, i no només de la seva comunitat: ser més oberts a les idees que ens aporten els/les altres, col·laborar en la seva organització i aplicació, ser capaços de veure les nostres limitacions i les nostres fortaleses per ser ajudats i ajudar als altres.

 

Algunes de les actuacions impulsades pel Laboratori de Transformació Educativa estan subvencionades per:

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>