Retorn de les reflexions en centre. Constru茂m en xarxa

 

A la Jornada de Benvinguda Curs 2021 – 2022 del Laboratori de Transformaci贸 Educativa es van proposar als centres 4 preguntes de reflexi贸 pedag貌gica:

 

馃搶聽Com podem millorar el lideratge pedag貌gic al centre?

馃搶聽Com estem col.laborant i aprenent junts en una nova cultura docent?

馃搶聽Com fem de l鈥檈scola una organitzaci贸 que apr猫n i una unitat de recerca?

馃搶聽Qu猫 hem de fer que no fem i qu猫 hem de deixar de fer?

 

La resposta a aquestes preguntes poden ajudar al centre a orientar les seves accions en un prop貌sit transformador, tot pensant en 鈥渆l que s’ha fet鈥, 鈥渆l que s’est脿 fent鈥 i en 鈥渆l que cal fer鈥, i marcant-se objectius i accions concretes per seguir avan莽ant en els processos de transformaci贸 educativa del centre.

Els centres han publicat majorit脿riament les conclusions d’aquesta reflexi贸 a les p脿gines web Nodes dels seus centres amb les etiquetes XTTE, Referents i PAcTE/ExC, les quals permeten que recuperem els articles a trav茅s de la SINAPSI.

A continuaci贸 us compartim el recull de les conclusions:

 

De qu猫 hem reflexionat?

 

La necessitat de canvi neix de la inquietud de l鈥檈quip de mestres per millorar l鈥櫭▁it educatiu de tot l鈥檃lumnat, amb l鈥檕bjectiu de compartir reflexions generades tant dins, com fora de l鈥檈scola. El que 茅s dif铆cil no 茅s acordar qu猫 fer, sin贸 fer-ho de manera compartida i amb la responsabilitat de totes.

Pensem que l鈥檈scola, de la mateixa manera que la societat, est脿 sotmesa a un proc茅s de canvi constant, hem de ser coneixedors de la realitat de l鈥檈scola de la qual formem part (entorn, alumnat, fam铆lies, recursos鈥).

Generem espais de reflexi贸 entre el professorat i tamb茅 entre professorat i alumnat. Promovem una cultura de l鈥檕bservaci贸 entre professorat i de compartir bones pr脿ctiques. L鈥檕bjectiu 茅s posar l鈥檃lumnat al centre del proc茅s d鈥檃prenentatge i per aconseguir-ho cal potenciar aquestes sinergies.

La transformaci贸 educativa 茅s un proc茅s contingut, del dia a dia, de curs a curs, creant una gran xarxa de centres a nivell de pa铆s, on les comunitats educatives apostem per noves pedagogies, amb aprenentatges significatius i personalitzats.

Hem de ser cr铆tics per貌 tamb茅 conscients de les nostres fortaleses. Tot i que cal seguir treballant en una nova cultura docent, cal valorar la feina feta fins ara i preservar les nostres qualitats. Hem de seguir potenciant la codoc猫ncia, observant i aprenent de les bones pr脿ctiques dels altres companys/es i continuar fent reflexions pedag貌giques i curriculars.

Donar valor al 0-3 passa per poder transformar l鈥檈ducaci贸 des del seu inici. Des de l鈥檈scola bressol creiem en el canvi com a motor d鈥檃prenentatge de tothom. Canvi donat per una necessitat que ens porta a innovar, transformar l鈥檈scola, i tenint molt present que el 0-3 茅s el coix铆 on es sustenta la base dels futurs aprenentatges.

Considerem que sempre hi ha aspectes de millora i que 茅s important de trobar els moments de compartir experi猫ncies, estrat猫gies i avaluar el funcionament de les diferents comunitats. Valorem positivament la din脿mica realitzada ja que compartint la nostra visi贸 podem seguir creixent com a escola.

Hem d鈥檕brir-nos i escoltar a tota la comunitat educativa, ja que tothom pot aportar bones idees per al canvi. D鈥檃ltra banda, com ja hem apuntat, entenem que amb les formacions conjuntes de centre tots creixem envers la mateixa direcci贸 i anem fent petits canvis amb les transfer猫ncies dins l鈥檃ula.

Valorem tot all貌 que reverteix directament als alumnes, a tot el que surt de les propostes i decisions de tot l鈥檈quip, tenint en compte tota la comunitat educativa. Tamb茅 donem valor a tot el que suposi un benestar per l鈥檈quip. Col路laborem i aprenem junts, i no ho fem exclusivament amb el personal intern del centre, sin贸 que procurem incloure-hi tots els agents externs.

L鈥檃rribada de docents nous al centre aporten visions i maneres de fer diferents que ens ajuda a revisar la nostra pr脿ctica educativa per millorar-la. Compartint projectes es creen espais de reflexi贸 pedag貌gica, aquest intercanvi d鈥檈xperi猫ncies ens ajuda a cr茅ixer.

Infants, mestres i fam铆lies compartim espais de reflexi贸 conjunta que necessiten d鈥檜na presencialitat que ens ha estat vetada. 脡s imprescindible la calidesa del contacte proper, de mirades presents i de somriures descoberts. Ens calen espais d鈥檌ntercanvi amables, moments per gaudir de l鈥檃qu铆 i ara sense que cap mesura de seguretat ens limiti. Hem d’aprendre a expressar opinions, fer propostes de millora i acceptar felicitacions de la resta de companyes, per tal de la millora en la nostra pr脿ctica docent.

Creiem en una comunicaci贸 constant, documentar els acords pedag貌gics per orientar a tota la comunitat educativa, buscar espais per compartir, fer visites a centres i formaci贸 de centre, realitzar doc猫ncia compartida, avaluar de manera constant la pr脿ctica educativa, tenir una perspectiva real, 脿mplia, significativa i de qualitat.

Confiem en la capacitat per fer canvis en qualsevol aspecte del funcionament del centre. Una escola amb autonomia per estar orientada a la millora, lideratge distribu茂t, claustre participatiu i comprom猫s amb formaci贸 permanent. Els nens i les nenes s贸n la nostra ra贸 de ser. Ells i elles s贸n els protagonistes, aprenen fent i creixent com a persones. La resta de membres de la comunitat educativa els acompanyem i guiem per ajudar-los.

Pensem sobre el que fem i per qu猫 ho fem, creixem com a equip, amb reflexi贸 i debat pedag貌gic, modelatge, lideratge distribu茂t, posar l’infant i les seves necessitats al centre del plantejament de les propostes, escola permeable, sense vergonya ni por.

Perqu猫 hi hagi una veritable transformaci贸 educativa ha de sorgir una nova cultura docent on tothom ha de tenir una visi贸 global d鈥檈scola, i no nom茅s de la seva comunitat: ser m茅s oberts a les idees que ens aporten els/les altres, col路laborar en la seva organitzaci贸 i aplicaci贸, ser capa莽os de veure les nostres limitacions i les nostres fortaleses per ser ajudats i ajudar als altres.

Deixa un comentari

L'adre莽a electr貌nica no es publicar脿. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>