Apliquem les propietats textuals a l’elaboració d’un informe sobre una pràctica de laboratori

En aquesta activitat, que es planteja al final de la unitat temàtica sobre el vulcanisme, els alumnes han d’ampliar la informació sobre la viscositat dels magmes amb un experiment: després de revisar el marc teòric conegut sobre els volcans i sobre les propietats textuals amb la lectura i comentari breu d’uns apunts, dividim la classe en 4 grups. Cada grup prepararà un experiment relacionat amb cadascuna de les variables, utilitzant la mel com a substància que simula una lava, amb l’objectiu final d’escriure un informe de la pràctica.

Al llarg de l’experiment, les propietats textuals es tenen presents i condueixen pas a pas el procés d’experimentació, reflexió i escriptura. En funció del grup, l’activitat és més oberta a l’elaboració per part dels alumnes o es presenta directament per part del docent. Per exemple, els passos de l’experiment els poden decidir els alumnes o els pot indicar el docent. Amb aquesta finalitat, alguns fragments del material s’han escrit en to gris, per indicar que és opcional que ho emplenin els alumnes.

Un cop fets i informats els experiments, hi ha una discussió entre els grups per valorar de quina manera la viscositat de les “laves” afecta les seves velocitats de flux. Com a activitat final, cada grup haurà d’elaborar un informe global, a partir de les aportacions de tots els grups. En aquest informe, caldrà tornar a prestar atenció a les propietats textuals.

Trobareu l’activitat pautada en aquest enllaç: https://sites.google.com/a/xtec.cat/escrivim-ciencies/propietats-textuals.

Font de la imatge: Pixabay