En aquesta activitat, que es planteja al final de la unitat temàtica sobre el vulcanisme, els alumnes han d’ampliar la informació sobre la viscositat dels magmes amb un experiment: després de revisar el marc teòric conegut sobre els volcans i sobre les propietats textuals amb la lectura i comentari breu d’uns apunts, dividim la classe en 4 grups. Cada grup prepararà un experiment relacionat amb cadascuna de les variables, utilitzant la mel com a substància que simula una lava, amb l’objectiu final d’escriure un informe de la pràctica.
Al llarg de l’experiment, les propietats textuals es tenen presents i condueixen pas a pas el procés d’experimentació, reflexió i escriptura. En funció del grup, l’activitat és més oberta a l’elaboració per part dels alumnes o es presenta directament per part del docent. Per exemple, els passos de l’experiment els poden decidir els alumnes o els pot indicar el docent. Amb aquesta finalitat, alguns fragments del material s’han escrit en to gris, per indicar que és opcional que ho emplenin els alumnes.
Un cop fets i informats els experiments, hi ha una discussió entre els grups per valorar de quina manera la viscositat de les “laves” afecta les seves velocitats de flux. Com a activitat final, cada grup haurà d’elaborar un informe global, a partir de les aportacions de tots els grups. En aquest informe, caldrà tornar a prestar atenció a les propietats textuals.
Trobareu l’activitat pautada en aquest enllaç: https://sites.google.com/a/xtec.cat/escrivim-ciencies/propietats-textuals.
Font de la imatge: Pixabay