El diàleg a l’aula com a suport per al treball del lèxic en l’escriptura d’informes

En el projecte EXOS, els alumnes treballen a partir de diverses dades (trànsits planetaris, simuladors, etc.) per explicar el moviment de possibles exoplanetes i finalment escriure un article de diari que presenti el seu descobriment. Com a fase prèvia, i durant la recerca, s’estableixen converses amb els alumnes en les quals, mitjançant correccions subtils, el docent ajuda a passar del llenguatge conversacional a l’acadèmic introduint els termes a mesura que sorgeix la necessitat d’anomenar conceptes.

Reconstrucció d’un diàleg en el qual els alumnes interaccionen amb el simulador i incorporen els termes del lèxic científic al llarg de la discussió:

Alumne 1. Provem aquí i amb poca velocitat.
Alumne 2. […] “cau” dins l’estrella. Al sol. S’ha de posar més velocitat.
Alumne 3. No, més lluny.
Alumne 1. Si el posem més lluny, caurà igualment perquè al final l’estrella l’atreu igual. S’ha de posar velocitat, perquè si no, no té
força per anar girant sense caure.
Alumne 3. Entesos. Posa més velocitat.
Alumne 2. […] Ara sí. S’aguanta. […] Però mira, tarda molt més del que tarda el nostre.
Alumne 3. Profe, no ens surt el temps. Tarda massa.
Professor. Què podríeu fer perquè el recorregut sigui més curt?
Alumne 2. L’acostem, menys distància. Però llavors caurà, no?
Professor. Col·lisionarà amb l’estrella. Què podríeu fer perquè no li passi?
Alumne 1. Ah, com abans, més velocitat. Així es va escapant i pot girar sense col·lisionar.
Professor. Orbitar.
Alumne 1. Sí… orbitar més a prop, sense col·lisionar.
Alumne 2. Baixo 10 de distància.
Alumne 3. No, millor 20. I no pugis molt de velocitat.
Professor. Disminuiraugmentar….
Alumne 3. Això. Augmenta només una mica la velocitat, perquè si no, l’òrbita serà massa ampla i tardarà més.
Professor. Com diríeu que tardarà més, amb quin terme científic?
Alumne 1. Període. Un període més llarg. Així ens sortirà?
Professor. Proveu-ho…

Extret i traduït de: Ruiz, N., Llorente, I., Domènech-Casal, J. “Indagación, Exoplanetas y Competencia Científica. Los Estudios de Caso como ABP para las Ciencias”. Enseñanza de las Ciencias de la Tierra (2017) 25(2), 191-202.