Escola d’Estiu Facilitadores curs 2021 – 2022

La Facilitació en centre és una estratègia d’acompanyament impulsada des del Laboratori de Transformació Educativa, per a generar processos de sensibilització i empoderament en els equips impulsors dels centres del PAcTE/ExC.

L’Escola d’Estiu de Facilitadores del curs 2021/22 va adreçada a totes aquelles persones que el curs que ha de començar hauran d’organitzar, planificar i fer el seguiment de la facilitació, de l’avaluació de la participació, de les estratègies i dels recursos.

La formació de l’equip de persones Facilitadores/Mentores del PAcTE/ExC s’inicia amb l’Escola d’Estiu i continua al llarg de tot el curs amb les diverses actuacions del curs 2021-2022.

La programació formativa es divideix en tres parts:

La primera ha transcorregut entre el 28 de juny i el 9 de juliol amb el curs telemàtic d’Odissea: “La Facilitació. Acompanyar els centres PAcTE en els processos de transformació educativa

Al llarg d’aquest curs, donem a conèixer i entendre el concepte de facilitació com a mètode d’acompanyament a centres que necessiten orientar els seus esforços en processos de transformació educativa, com desenvolupar estratègies de sensibilització i acompanyament basades en l’empoderament, l’amic crític i la formulació de preguntes indagadores, i conèixer el protocol de canvi en les seves fases que han de permetre promoure els processos de transformació, així com també les metodologies i eines que ens acompanyaran com a facilitadores/mentores.

La segona part de la formació de facilitadores/mentores del programa l’hem fet els dies 28, 29 i 30 de juny a Barcelona, on hem donat a conèixer les persones que conformen el nou equip de mentores, l’estructura de la nova etapa del programa, les fases i els respectius objectius, resultats esperats, accions i indicadors, així com les qüestions organitzatives i de documentació.

La tercera part de la formació han estat les sessions online de facilitadores de l’Escola d’Estiu, els dies 12 i 13 de juliol, on hem conegut les persones que conformen l’equip de Facilitadores del Programa i hem generat la consciència d’equip. Aquestes dues sessions han constat d’una part comuna on ens hem trobat totes en una mateixa sala i una part en sales petites. A cada sala s’ha presentat un repte associat a un objectiu concret referent a la Facilitació en centre:

• Fem un Kahoot sobre l’Equip impulsor.
  • Creem una PPT sobre la Facilitació/Mentoria en centre (Aspectes claus de la facilitació).
  • Emplenem el Jamboard amb les qualitats/habilitats de les bones Facilitadores/Mentores.
  • L’escolta activa i l´ús del llenguatge.
  • Parlem-ne! Reimaginar, crear prototips.
  • Dubtes neguits i propostes.

L’acompanyament en processos de transformació exigeix professionals preparats per atendre les diverses necessitats dels centres. Amb aquesta formació volem ajudar a que la persona facilitadora conegui les diferents tipologies d’acompanyament, i que comparteixi el marc d’una concepció global de la transformació.

Algunes de les actuacions impulsades pel Laboratori de Transformació Educativa estan subvencionades per: