Oportunitats per al canvi. Les facilitadores i els centres facilitats ens connectem amb l’entorn proper i amb el món

 

Compartim les reflexions de l’equip de facilitadores al voltant dels ODS, el nou currículum i les propostes fetes a la 2a trobada de la Comunitat de centres facilitats PAcTE/ExC.

 

1. PROPOSTES PER TREBALLAR ALS CENTRES ELS OBJECTIUS DE DESENVOLUPAMENT SOSTENIBLE DE L’AGENDA 2030

 

1.1. El centre educatiu pot ser el node porós que deixa entrar i projectar a l’exterior la vida de l’entorn proper i llunyà

 

  • Observar allò que fem per buscar oportunitats per connectar amb els ODS. En el moment de construir la visió de centre, tenir com a referència aquest marc ens pot ajudar. En observar veurem que molts dels projectes, propostes… ja apunten a aquests objectius.
  •  Identificar en el PEC eixos clars de treball vinculats amb els ODS i ajudar el centre a veure la globalitat d’aquest projecte i veure’n la transversalitat i treballar-lo en diferents àrees del currículum. 
  • Observar l’entorn proper i aprofitar els projectes d’orientació o de servei comunitari que tenen els centres de secundaria. Com es desplacen els alumnes al centre? És el centre un espai sostenible? Quins són els comportaments i jocs de l’alumnat a l’esbarjo? Quins són els materials que utilitzem a l’aula? 
  • Aprofitar els plans d’entorn. Es col·labora amb les entitats? Treballem en xarxa amb altres centres? Fem activitats conjuntes amb altres organismes? Tenim iniciatives de neteja per part dels alumnes? Analitzar la situació de l’entorn més proper (pati, hort, bosc proper, barri…). Anant del proper al global, tot tenint en compte els interessos i necessitats de l’alumnat.
  • Proposta de projecte globalitzat d’aprenentatge basat en situacions a partir de preguntes investigables. Oportunitat per reflexionar sobre el món, conèixer els països, ubicar-los, saber com està distribuït el planeta, com hi està representat a l’escola, quines llengües, cultures, tradicions… repartiment de la riquesa. 
  • Vèncer les incongruències de l’organització del sistema educatiu vers la necessitat d’aprenentatge globalitat. Preveure la flexibilitat horària i que el docent pugui estar més hores seguides amb l’alumnat, per poder aprofundir en els interessos que es tenen en cada moment.

 

1.2. Coneixement del propi centre  i intercanvi d’experiències. Treball col·laboratiu amb d’altres docents i centres

 

  • Analitzar els objectius de la PGA, del Projecte Educatiu de Centre i del Projecte de Direcció com a motor dels objectius que volem aconseguir i vincular-ho amb el propi currículum (han de ser documents revisables, flexibles i que incorporin la mirada del nou currículum).
  • Hem de tenir en compte el treball de l’escola amb altres agents, el treball en xarxa. Establir dinàmiques de reflexió, coneixement i compartir significats sobre els ODS amb la comunitat educativa. Projectes de treball per focalitzar les competències que volem que assoleixin.
  • Incloure les problemàtiques reals de la societat en el context d’aprenentatge i entrar la mirada en la realitat i no generar situacions fictícies. Buscar referents (persones, personatges, activistes…) per tenir una base àmplia de rols de gènere diversos (també pel que fa a oficis).
  • Planificar un procés de presa de dades i desenvolupament  amb activitats seqüenciades: activitats competencials i generar entorns d’aprenentatge vinculats amb l’entorn (posant l‘alumne al centre del procés). Hem de valorar com passem de la reflexió a l’acció. Com passem a l’acció i l’impacte real d’allò que fem és el que marca la diferència.
  • Reflexió a partir d’experiències d’altres centres. Aprofitar la metodologia d’aprenentatge i servei (com per exemple el servei comunitari) per vincular amb alguna entitat o ajuntament per encabir el projecte – sensibilització.
  • Atenció a la diversitat versus personalització de l’aprenentatge per part de l’alumne. Que cadascú pogués fer el seu propi itinerari de manera que la implicació i motivació creixi exponencialment.
  • Obrir el ventall de possibilitats d’acció: gestió de residus – reciclatge, de llibres de text, espai de notícies d’actualitat, pobresa energètica i justícia social, localització geogràfica de població de risc, anàlisi del consum-rebut de cada llar, sempre pensant en què implica a nivell de sostenibilitat.

 

 

2. NECESSITATS, EINES I ESTRATÈGIES PER A LES FACILITADORES

 

2.1. Compartir la necessitat, com a comunitat educativa, d’abordar el treball de l’ODS

 

  • Proposar a tota la comunitat educativa fer autodiagnosi i buscar objectius (pot ser en grups de discussió) sobre vida sana i benestar. 
  • Proposar a l’equip impulsor/claustre fer un treball per connectar els vectors amb els ODS i el moment del procés on estan.
  • Un cop el claustre coneix els ODS i el que es fa de cadascú, cal que l’equip impulsor plantegi com volen seguir treballant-los aquest curs. Si n’escolleixen un, més d’un… Si tots treballen el mateix o de diferents… 
  • Observar allò que fem per buscar oportunitats per connectar amb els ODS. En el moment de construir la visió de centre, tenir com a referència aquest marc ens pot ajudar. És important i molt rellevant veure el moment per poder introduir els ODS amb allò que ja estan fent. En observar veurem que molts dels projectes, propostes… ja apunten a aquests objectius. 

 

2.2. Intentar aterrar l’objectiu a cadascuna de les etapes educatives

 

  • Ajudar a triar al centre en quin ODS volen aprofundir o quin ODS i quan es treballa, ajudar-los a temporalitzar i a veure amb la realitat que tenen com gestionar el temps, quin ODS en qui moment, a quin curs, cicle…. amb una setmana, tot el curs… ajudar a organitzar-se i “tocar de peus a terra”.
  • Recursos com a facilitadors: preguntes disparadores, notícies, vídeos, infografies, material, còmics…. recursos visuals dels ODS i del nou currículum; i dinàmiques per a la gestió del grup impulsor i per a la transferència al claustre
  •  Com a facilitadors/es, saber transmetre l’oportunitat que ens proporciona el nou currículum per a la transformació del centre. No és una feina afegida, és un currículum facilitador. 

 

2.3. El treball dels ODS ha d’estar vinculat al Projecte Educatiu de Centre

 

  • Cal presentar-ho com una oportunitat per donar valor al que ja s’està fent ara. Per això fem una segona dinàmica amb el claustre preguntant als docents quines activitats estan fent i posem un recull o imatge de l’activitat en la capsa d’ODS que li correspon.
  • Aconseguir situar a l’equip impulsor davant dels ODS i veure i valorar les implicacions que té treballar per al canvi.
  • Assegurar una formació de qualitat que es farà als equips directius i docents en quant al currículum.
  • Generar un document que reculli les possibles propostes que s’han fet a les reflexions dels grups.
  • Com a persones facilitadores, aprofundir en el coneixement dels ODS, del currículum i dels vincles que es poden fer en línia amb l’aprenentatge competencial i la personalització de l’aprenentatge.

 

2.3. Prendre consciència del que ja estan fent en aquest moment al voltant dels ODS

 

  • Analitzant la situació de l’entorn més proper (pati, hort, bosc proper, barri…). Anant del proper al global, tot tenint en compte els interessos i necessitats de l’alumnat.
  • Implicant a tota la comunitat educativa (famílies, docents, alumnes, entitats properes, tècnics de l’ajuntament…). Implicant els comitès ambientals. Cercant experts (també entre els coneguts).
  • Coneixement i intercanvi d’experiències. Treball col·laboratiu amb d’altres docents i centres que ja hagin implementat aquest tipus d’experiències.
  • Per a instituts de secundària, utilitzar com a model l’experiència de l’institut Pau Claris de Barcelona de vincular els Treball de Recerca  amb els ODS, entitats de l’entorn, la UNESCO…

 

2.4. Capacitació de les facilitadores per acompanyar els centres en la seva transformació mitjançant els ODS

 

  • Les facilitadores necessitem més formació i moments de reflexió per fer bé aquest acompanyament als centres. 
  • Conèixer bé el nou currículum i veure aquests ODS en el currículum. Necessitem ordre i informació abans que els centres facilitats. 
  • També necessitem conèixer bé el centre i la seva autodiagnosi en aquest àmbit.
  • Cal reflexionar, però també passar a l’acció. Necessitem models organitzatius per compartir amb els centres.
  • Cercar vídeos, infografies, materials, còmics… recursos visuals pel facilitador i l’equip impulsor i poder treballar de forma dinàmica el nou currículum i els ODS.

 

Disposeu de diferents recursos per aprofundir en els ODS: