Nova ordre de pràctiques

L’ORDRE EDU/39/2021, de 16 de febrer, per la qual s’estableix el desenvolupament de les pràctiques professionalitzadores universitàries i d’altres institucions formadores en centres educatius formadors, serveis educatius i dependències del Departament d’Educació i s’estableix el procediment per a la selecció i acreditació de centres formadors.

La nova ordre incorpora el concepte de centre formador com a un espai d’aprenentatge on els estudiants podran veure i practicar totes les dimensions que l’acció educativa comporta.En el centre formador la reflexió pedagògica compartida, el treball en equip, l’aprenentatge competencial centrat en l’alumne, l’acció tutorial i orientadora, i la implicació amb l’entorn són elements clau per promoure un model de professorat competent i compromès amb l’èxit educatiu de tot l’alumnat.

El centre ha de garantir en l’estudiant en pràctiques un acompanyament capacitador orientat a promoure de manera sistemàtica la reflexió i la presa de consciència del propi procés d’aprenentatge. Aquest acompanyament és necessari per construir unes pràctiques professionalitzadores.

També aposta per la professionalització de la tasca docent i mentora en estreta col·laboració amb la universitat, posa èmfasi en el rol formador de tot l’equip docent amb el guiatge de la persona mentora, i laformació i la implicació de l’estudiant en pràctiques en el context de treball col·laboratiu del centre i amb
l’entorn.

L’organització del centre i la planificació del treball dels equips docents com a comunitats professionals d’aprenentatge des d’estructures horitzontals de relació, facilita la transferència de les habilitats i les aptituds de la mentoria a partir del debat pedagògic i de l’aprenentatge entre iguals.

El desenvolupament de les pràctiques professionalitzadoresl ha de contribuir als objectius següents:

a) Assignar valor als centres formadors com a institucions clau en la formació inicial de la funció docent.

b) Professionalitzar i reconèixer la tasca docent i mentora en l’acompanyament dels estudiants de pràctiques

c) Incorporar l’estudiant en pràctiques al centre formador com a agent actiu que col·labora en el desenvolupament del projecte educatiu de centre.

d) Promoure la col·laboració en projectes de recerca i de transformació educativa entre les universitats i els centres formadors.

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *