La formació inicial és un primer pas en la professionalització dels docents que s’incorporaran els propers anys en el sistema educatiu. L’acompanyament que reben en el seu període formatiu a la universitat, de les persones mentores dels centres formadors i tutores des de les facultats, esdevé la clau en aquest procés.
La funció principal d’aquesta formació és orientar i acompanyar els estudiants de forma personalitzada al llarg d’aquesta etapa d’incorporació en una comunitat amb unes funcions socials i valors per l’exercici de l’educació. Aquest acompanyament s’encamina a l’adquisició i desenvolupament de les competències docents a partir dels models i pràctiques, de la immersió en la realitat del centre formador i, sobretot, de l’ajuda en l’anàlisi i reflexió conjunta sobre la pràctica i les competències professionals.
Per això, tant les persones mentores de centre com les tutores d’universitat i les coordinadores de pràcticum han de disposar d’una formació específica associada a les competències d’aquest rol formador en l’acompanyament en els períodes d’estada formativa en els centres formadors.
Els objectius d’aquesta formació són:
- Capacitar les persones tutores i mentores d’habilitats i estratègies d’acompanyament constructiu dels estudiants en pràctiques.
- Promoure el debat i la reflexió conjunta dels equips impulsors dels centres formadors i les persones tutores de les universitats sobre la coordinació i l’acompanyament dels estudiants.
- Elaborar propostes de millora, en el centre i a la universitat per al desenvolupament professional dels estudiants en pràctiques.
Els continguts de la formació s’organitzen en els sis mòduls següents:
- Mòdul 1. Competències de les persones tutores de la universitat i les mentores del Centre Formador
- Mòdul 2. Estratègies d’observació i comunicació
- Mòdul 3. La participació de l’estudiant: implicació en el projecte de centre i el treball en equip
- Mòdul 4. L’estudiant com a docent: ètica, professionalitat, identitat professional, gestió de les emocions
- Mòdul 5. Avaluació de l’estudiant: criteris, instruments i estratègies
- PM. Pla de millora del pràcticum