El document Pràctiques universitàries en centres educatius formadors defineix el nou model de pràctiques que és el resultat del treball conjunt entre la Secretaria d’Universitats i Recerca i la Secretaria de Polítiques Educatives.
La línia pedagògica d’aquest model atorga rellevància al centre formador, que l’identifica com a mirall per als futurs docents.
El nou model de pràctiques educatives universitàries en centres formadors emergeix d’un concepte de centre formador com a espai d’aprenentatge, on els estudiants poden veure i practicar totes les dimensions de l’acció educativa
Es tracta d’un canvi de paradigma que dona rellevància tant a la identitat del centre formador com a la funció professionalitzadora de la tasca docent i mentora, en estreta col·laboració amb la institució universitària.
Aquest nou model de pràctiques demana la implicació i corresponsabilitat de diferents agents, amb les funcions respectives, i és per aquesta raó que es presenta com un model de concentració que acull i acompanya al llarg del curs un nombre rellevant d’estudiants en pràctiques.
Aquesta nova perspectiva posa l’accent en l’opció que fa un centre formador de treball col·legiat i en equip, en el marc d’un projecte educatiu de centre (PEC) que incorpora com a valor educatiu la formació dels estudiants universitaris.
Els objectius del nou model de pràctiques universitàries en centres formadors són els següents:
1. Assignar valor als centres formadors com a institucions clau en la formació inicial de la funció docent.
2. Professionalitzar i reconèixer la tasca d’acompanyament dels mentors de centre i dels tutors de les universitats.
3. Incorporar l’estudiant universitari al centre formador, com a agent actiu que col·labora en el desenvolupament del projecte educatiu de centre, alhora que millora el desenvolupament professional i personal.
4. Promoure la col·laboració en projectes de recerca i de transformació educativa entre les universitats i els centres formadors.
L’objectiu final no és altre que millorar les condicions de les pràctiques, de manera que contribueixin a augmentar la qualitat de la formació de la docència, en benefici, en definitiva, de la formació de la nostra societat, a tots els nivells educatius.