Congressos

L’educació com a element transformador a la societat.

1 i 2 de juny de 2023 – Alacant

Congrés internacional d’Educació i Coneixement que aborda diferents temàtiques, entre aquestes destaquem la formació inicial del professorat. Té per objectius reflexionar, analitzar, exposar, debatre i compartir temes d’interès sobre l’Educació vinculada a qualsevol de les branques del coneixement.

En aquest sentit, la recerca pretén contribuir a la construcció del coneixement, una aportació al coneixement col·lectiu de la nostra societat.

Compartim un resum de la comunicació presentada.

Comissió Pedagògica de pràctiques: un espai de col·laboració, construcció y transferència de coneixement

La finalitat d’aquesta comunicació és evidenciar la importància de la col·laboració entre l’Administració educativa i la Universitat i el seu impacte en la millora de les pràctiques educatives centrades en l’acompanyament dels estudiants.

La cultura pedagògica de treball col·laboratiu ha de conduir al creixement compartit, mitjançant l’aprenentatge en xarxa, compartint els procediments i estratègies formatives en una estructura horitzontal de corresponsabilitat. Aquest coneixement compartit permet espais de diàleg i comunicació que afavoreixen la relació entre la teoria i la pràctica educativa. L’aproximació entre ambdues realitats, coneixements teòrics i pràctica professional contribueix a millorar l’acompanyament dels estudiants en pràctica, orientat a promoure de forma sistemàtica la reflexió i la presa de consciència del procés d’aprenentatge. La Comissió pedagògica de pràctiques és l’estructura organitzativa que es crea per a la gestió del coneixement compartit.

Aquesta Comissió es constitueix com una comunitat professional que reflexiona i construeix nou coneixement.

Col·laborar per construir i transferir coneixement: Comissió Pedagògica de pràctiques

Atesa la importància i la necessitat de millora de la qualitat de les pràctiques, com a política educativa des del Departament d’Educació, s’ha impulsat la creació d’una comissió pedagògica de pràctiques en el marc de la col·laboració. Els objectius d’aquesta comissió són:

  • Creació d’una cultura col·laborativa entre universitat i Administració educativa.
  • Construcció de nou coneixement a partir de la participació conjunta dels diferents agents implicats en l’acompanyament d’estudiantes en pràctiques.
  • Vehicular el coneixement compartit per millorar el desenvolupament de les pràctiques dels estudiants en els centres formadors.
  • Fonamentar una base sòlida i amb evidència científica per garantir el treball en equip, la qualitat i professionalització de la formació inicial dels futurs docents.

A tall de conclusió, destaquem la contribució i el significat científic del treball sistematitzat en tres línies d’acció:

  1. La identitat del centre formador:

(a) Elaborar una eina d’autoavaluació dinàmica que acompanyi als centres educatius per a esdevenir centres formadors de qualitat de Catalunya;

(b) Definir un marc conceptual i metodològic al voltant dels principis d’identitat d’un centre formador;

(c) Impulsar una cultura d’aprenentatge docent en el centre formador que promou la professionalització
docent.

(d) Contribuir a la creació de pràctiques educatives contrastades centrades en l’acompanyament.

2.La professionalització de la mentoria de centre i de la tutoria d’universitat:

(a) Definir un nou model de pràctiques que reconeix la tasca de mentoria de centre i tutoria d’universitat.

(b) Promoure la creació de comunitats de pràctica a tot l’àmbit territorial català per generar coneixement en relació al centre formador
com a entorn d’aprenentatge professionalitzador i a la tasca de professionalització a l’acompanyament.
(c) Millorar el desenvolupament professional docent en la formació inicial i al centre formador.

(d)Fomentar la implementació d’accions per incorporar l’estudiant al centre formador, com a agent actiu que col·labora en el desenvolupament del projecte educatiu de centre, alhora que millora el desenvolupament professional i personal.

3. La col·laboració, corresponsabilitat i enriquiment entre centres formadors i universitats:

(a) Impulsar la transferència de la investigació als centres educatius;

(b) Sistematitzar les accions pròpies relacionades amb l’acompanyament dels estudiants entre el centre formador i la universitat;
(c) Dissenyar propostes d’activitats que es poden incorporar al pla de treball per desenvolupar la competència digital docent dels estudiants durant el pràcticum,

(d) Millorar l’intercanvi pedagògic entre el centre i la universitat mitjançant els treballs de final de màster i de final de grau;

(e) Aprofundir en eines i estratègies per transferir el model d’acompanyament constructiu capacitador al centre formador.


La nova gestió del coneixement

Els objectius del Congrés són:

  • Analitzar i debatre sobre els nous plantejaments i les estratègies utilitzades en els processos de creació i gestió del coneixement col·lectiu.
  • Fomentar l’intercanvi d’investigacions, experiències i bones pràctiques sobre la promoció de la conversa i l’aprenentatge social i informal al lloc de treball.
  • Valorar nous formats d’aprenentatge, intel·ligència col·lectiva i participació social en el desenvolupament dels professionals i les organitzacions.
  • Promoure línies de treball conjuntes entre Universitat, Administració pública i sector privat sobre la creació i la gestió del coneixement col·lectiu.
  • Compartir i impulsar el rol clau de les persones en el desenvolupament de les organitzacions i de la societat fent compatible els desenvolupaments personal, professional, institucional i social.

Congrés Internacional de la Societat Catalana de Pedagogia.

1, 2 i 3 de Desembre de 2022 – Lleida

L’objectiu principal del Congrés és identificar què i com s’ha d’ensenyar al segle XXI, què caracteritza l’escola catalana i quines han de ser les bases per a una transformació educativa ètica i sostenible.

D’aquest objectiu principal, se’n deriven d’altres més concrets:

  • Incloure en un mateix espai de recerca i diàleg dels diferents sectors compromesos en l’educació.
  • Oferir un entorn de debat, reflexió i creació de coneixement.
  • Obrir finestres a les tendències de futur.
  • Recollir i compartir experiències i pràctiques educatives singulars i representatives.
  • Sintetitzar i difondre documentalment les conclusions del Congrés amb evidències de qualitat que orientin les pràctiques de futur.
Compartim l‘enllaç als vídeos de les ponències, taules rodones, panells i debats.

El XVI Congrés internacional d’Organització d’Institucions Educatives convoca periòdicament docents i investigadors universitaris, directius i gestors, responsables de polítiques educatives, assessors d´organitzacions, especialistes i estudiosos d´aspectes relacionats amb l’organització i gestió d’institucions formatives d’educació formal i no formal.

El Congrés no només representa una presa de consciència i revisió de les problemàtiques tractades en trobades anteriors; també, una anàlisi dels nous models organitzatius i de les respostes donades a situacions excepcionals com ara l’actual pandèmia. L’objectiu és  conèixer i contrastar models, estils i perspectives innovadores, que transformin les nostres institucions educatives i de formació i situïn les persones com els veritables protagonistes i principals creadors de cultura i clima organitzacional que permetin respostes integrals a l’actual realitat i en la perspectiva de la dècada 2020-2030.

Vam participar al CIOIE amb dues comunicacions:

Aquestes comunicacions s’emmarquen en dos projectes, d’una banda el projecte Orienta4YEL sobre l’abandonament escolar prematur i el projecte EIPSI, pràctica informada en l’evidència per a la inclusió escolar. Aquests projectes estan liderats pel CRiEDO Centre de Recerca i Estudis pel Desenvolupament Organitzatiu (UAB).

La finalitat de ambdues comunicacions  és evidenciar la importància de la col·laboració entre la administració educativa i la universitat i el seu impacte en la millora de les pràctiques educatives, en el desenvolupament professional docent i en el sistema educatiu.

La participació dels centres formadors en aquests projectes està alineada amb un dels objectius del nou model de pràctiques Promoure la col·laboració en projectes de recerca i de transformació educativa entre les universitats i els centres formadors, alhora facilita la participació activa dels estudiants en pràctiques, com a agent actiu que col·labora en el seu desenvolupament, fet que afavoreix el seu desenvolupament professional i personal que millora el desenvolupament professional i personal.

Compartim els resums de la comunicacions presentades.

El desenvolupament de la competència Docència informada en la evidència per a la millora educativa: ecosistema d’aprenentatge universitat i administració educativa.

Els estudis internacionals assenyalen que els docents, així com els equips directius, són el motor de qualsevol actuació per millorar la qualitat de l’educació, i és en aquest sentit que des del Departament d’Educació està desenvolupant un nou model d’aprenentatge professional eficient, equitatiu i sostenible, des de la formació inicial i la inducció fins a l’aprenentatge professional continu, tant pel que fa al sistema com al centre educatiu, que integri tots els agents implicats.

La col·laboració entre administració educativa i universitat és clau per a la creació, la construcció i la transferència del coneixement i la seva aplicació des de la pràctica docent en contextos d’aprenentatge reals.

El nucli daquesta comunicació és la transferència en l’aprenentatge de la docència informada en evidències, tant en la formació inicial com en el desenvolupament professional docent continu. En aquest sentit, s’ha vist la necessitat de crear un marc de competències docents per acompanyar el professorat en el seu aprenentatge professional.

Universitat i administració educativa: un espai de col·laboració, creació i transferència de coneixement.

L’orientació educativa i l’acció tutorial són elements clau i transversals del sistema educatiu, en el marc de l’equitat, la inclusió i la justícia social. El Departament d’Educació impulsa la col·laboració amb la universitat amb l’objectiu de transferir el coneixement i les pràctiques de referència per prevenir el risc d’abandonament prematur a l’etapa de l’educació obligatòria com a política educativa transformadora.

L’educació, entesa com un bé comú, ha de garantir el desenvolupament personal, social, acadèmic i professional de l’alumnat al llarg de totes les etapes educatives i ensenyaments. Aquest dret fonamental i de la persona obliga el sistema educatiu a proporcionar respostes genèriques i alhora singulars per a tots i totes assegurant possibilitats de progrés a cada persona, d’acord amb les necessitats i diferències
individuals. Es tracta, doncs, d’un dret personal que esdevé garantia d’una societat més justa, igualitària i cohesionada.

Abordar l’abandó escolar prematur és un repte polític a nivell europeu i del sistema educatiu català. És essencial implementar, a nivell de política educativa, actuacions decidides i urgents amb una mirada crítica i constructiva per poder ajustar i adequar el perfil i la funció docent a les necessitats de tot l’alumnat. També cal abordar la revisió en profunditat dels models actuals de formació i innovació perquè contribueixin de manera efectiva al desenvolupament professional docent que garanteixi oportunitats d’aprenentatge d’èxit per a tot l’alumnat.


IX Congrés Internacional Multidisplinar d’Investigació Educativa.

Barcelona 1 i 2 de juliol de 2021

El paper de les bases científiques en les polítiques educatives segons AIMIE Asociación Multidisciplinar de Investigación educativa: 

Les evidències científiques són el resultat de metodologies rigoroses i sistemàtiques per obtenir coneixements fiables i vàlids, amb impacte social, que es tradueixen en la millora de resultats a la vida de persones, grups i institucions. Concretament, en l’àmbit de la educació, els indicadors internacionals d’impacte social (SIOR), demostren que tenir-ne en compte, millora la situació educativa en relació amb el punt inicial, que això és així en més un context i que aquest impacte positiu és sostenible al llarg del temps. D’altra banda, aquestes evidències són accessibles a tota la ciutadania interessada a conèixer-les en estar publicades en revistes científiques de reconegut prestigi i elevat impacte.

Compartim un resum de la comunicació presentada.

El centre formador, entorn d’aprenentatge professionalitzador: eina d’autoavaluació dinàmica

La  formació inicial és el primer pas en el procés de professionalització docent. Per aquest motiu, el Departament d’Educació, el Departament d’Empresa i Coneixement i les universitats catalanes treballen conjuntament impulsant  un nou model de pràctiques.

El centre formador, com a institució clau en la formació inicial del futurs mestres i professors,  és un entorn d’aprenentatge, on els estudiants poden veure i practicar totes les dimensions de l’acció educativa.

L’eina d’autoavaluació dinámica per als centres formadors es presenta en forma  de rúbrica i posa el focus en vuit àmbits que fan referència als aspectes qualitatius que caracteritzen l’acompanyament dels estudiants durant el pràcticum. Aquests àmbits incorporen diferents dimensions amb diferents nivells de domini que es concreten en indicadors qualitatius.

 

Compartim enllaç a la pàgina del Congrés.