Orientacions per al curs 2023-2024

L’objectiu d’aquest document és contribuir i facilitar la planificació de les pràctiques educatives en centres formadors amb la finalitat de garantir unes pràctiques professionalitzadores.

Aquest document presenta unes orientacions i propostes que són fruit d’un recull de pràctiques de referència en centres formadors. així com del treball desenvolupat pels diferents equips multidisciplinaris de la Comissió Pedagògica de pràctiques.

Les propostes estan alineades amb dues de les línies prioritàries del Departament d’Educació:

• Impuls del català.
  • Competència digital docent.
  • Mobilització dels nous currículums

Les orientacions i propostes per al desenvolupament de les pràctiques es poden consultar als documents següents:

1. Pràctiques universitàries en centres educatius formadors: defineix el nou model de pràctiques que dona rellevància tant a la identitat del centre formador com a la funció professionalitzadora de la tasca docent i mentora, en estreta col·laboració amb la universitat.
  2. El centre formador: entorn d’aprenentatge professionalitzador: defineix un marc conceptual i metodològic al voltant dels principis d’identitat d’un centre formador.
  3. Eina d’autoavaluació dinàmica de centres formadors: és una eina de reflexió i aprenentatge que posa el focus en els aspectes clau de l’acompanyament constructiu i capacitador i s’estructura en vuit àmbits.
  4. Orientacions curs 2020-21, curs 2021 – 22 i curs 2022-23: sistematitza en alguns àmbits de l’eina d’autoavaluació dinàmica un seguit de propostes basades en l’anàlisi d’evidències.
  5. Interacció i intercanvi entre el centre formador i la universitat: defineix un protocol d’actuacions i accions abans, durant i després de l’estada dels estudiants en el centre formador.

Així mateix, en aquest document i en el marc de la Comissió Pedagògica de pràctiques, també es concreten algunes accions que posen el focus en un dels objectius del nou model de pràctiques en centres formadors: incorporar l’estudiant universitari al centre formador, com a agent actiu que col·labora en el desenvolupament del projecte educatiu de centre, alhora que millora el desenvolupament professional i personal.

Compartim un seguit d’actuacions que es proposen des de la coordinació de les universitats catalanes per afavorir la participació de l’estudiant en el centre formador

“Aprendre fent”, participació responsable amb la comunitat educativa

L’adquisició i desenvolupament de les competències professionals dels estudiants dels Graus d’Educació Infantil i Primària, del Màster Universitari en Formació del Professorat i de la de la Formació Pedagògica i Didàctica està estretament vinculada amb les possibilitats d’un aprenentatge actiu i el rol de bastida i suport de les persones mentores i de les persones tutores per promoure la comprensió de l’activitat educadora. Les oportunitats d’actuació amb l’alumnat de les etapes corresponents en activitats planificades d’ensenyament, en les sessions de coordinació, reunions i tutories amb famílies han de permetre obtenir un coneixement  ampli de la professió docent.

El sentiment de pertinença a la comunitat professional mitjançant la participació activa implica l’adopció de responsabilitats, l’autoreflexió i l’autoregulació. És important promoure la participació responsable, conèixer les prescripcions ètiques per una actuació adequada, basada en els compromisos del docent del Codi Deontològic de la Professió Docent (CDPD).

• Compromís amb l’alumnat.
  • Compromís amb la professió.
  • Compromís amb el coneixement.
  • Compromís amb la societat.
  • Compromís amb l’ús responsable i ètic de la tecnologia.

L’exercici d’aquests compromisos són exigibles per la participació responsable en els diferents àmbits d’actuació professional. Cal informar als estudiants sobre la prescripció i atenció a tots els “compromisos” del CDPD i especialment al  respecte “[…] a la confidencialitat de les informacions que, en l’exercici de les seves funcions, li han estat proporcionades per les famílies o els tutors legals”. (El Col·legi Oficial de Doctors i Llicenciats en Filosofia i Lletres i en Ciències de Catalunya, p. 11).

Àmbits d’activitat professional i de participació en la formació docent

La participació dels estudiants dels Graus d’Educació Infantil i Primària, del Màster Universitari en Formació del Professorat  i de la de la Formació Pedagògica i Didàctica a la vida del centre formador s’entén en tots els escenaris i dimensions de l’activitat professional, tant a l’aula com en les coordinacions, planificació, tutories amb famílies, formació, sortides, treball en xarxa amb serveis professionals externs, avaluació, mediació, entre d’altres. La participació de l’estudiant, es comprèn de forma activa, col·laborativa i contributiva: una participació que ha de ser a més de formativa, productiva i beneficiosa pel centre, el treball del mentor i l’atenció, personalització i l’educació de l‘alumnat.

L’activitat dels docents en formació ha de:

• Facilitar el desplegament de les seves destreses acadèmiques, personals i socials.
  • Permetre l’observació, supervisió i retroacció sobre l’adquisició i el desenvolupament de les competències professionals, per afavorir una adequada evolució dels aprenentatges.
  • Afavorir que l’estudiant pugui realitzar aportacions argumentades i sustentades a nivell teòric, transformadores i alhora viables en la realitat contextual, que enriqueixin al centre i ajudin a la seva millora.

Us desitgem un bon curs i una bona estada dels estudiants en pràctiques!