Simpòsiums

Aquest simposi internacional respon a la voluntat  de compartir amb els líders escolars i, per extensió, amb la comunitat educativa i la investigació especialitzada, els resultats aconseguits després de dissenyar, formar, implementar i acompanyar un procés de canvi sota les característiques que defineixen un lideratge per a una educació integral.

Enfocament del lideratge educatiu sota una triple perspectiva:

• Situar l’acció directiva al servei de l’educació integral del nen i del jove, és a dir, procurant el ple desenvolupament de totes les facetes de la seva personalitat (Whole Child Development).
  • Posar la mirada en les necessitats d’inclusió social d’estudiants vulnerables o en risc d’exclusió.
  • Fer aquest enfocament una pràctica directiva sotmesa a experimentació i avaluació per provocar un canvi sistèmic a la vida de les escoles.

Compartim un resum de la comunicació presentada.

Comunitats de pràctica d’equips impulsors de centres formadors: entorns d’aprenentatge professionalitzador

Diferents organismes de referència com la UNESCO, la Comissió Europea i l’OCDE, entre altres, evidencien la importància de la formació inicial dels futurs docents en la qualitat de un sistema educatiu. Els resultats de l’estudi internacional sobre l’ensenyament i el
aprenentatge (TALIS 2018), indiquen que la formació docent – inicial, d’accés i permanent – de qualitat té un impacte positiu en el desenvolupament personal i professional dels docents, resultats educatius de l’alumnat i en la reducció de l’abandonament escolar prematur.

El centre formador com a referent de la pràctica pedagògica externa, ha de considerar la formació com un element clau de millora. En aquest sentit, la creació de les comunitats de pràctica genera espais de reflexió que tenen per objectiu compartir estratègies i actuacions per liderar un debat pedagògic al si dels centres que afavoreixi l’establiment d’una línia pedagògica consensuada i pròpia centrada en l’aprenentatge de la tasca docent i coconstruir coneixement col·lectiu per tal de crear una cultura compartida sobre el model professionalitzador de mentoria.

La col·laboració entre centres formadors és fonamental per a la creació, construcció i transferència del coneixement i la seva aplicació des de la pràctica docent en contextos de aprenentatge reals.

_______________________________________________________________________________________________________________

Symposium POIO 2021: XVI Symposium Internacional sobre el Prácticum y las Prácticas Externas

Pràctiques externes virtuals vs presencials: transformant els reptes en oportunitats d’innovació.

A l’edició XVI del Symposium sobre el Pràcticum i les Pràctiques Externes es van compartir experiències sobre la pràctica i la investigació.  Es va reflexionar i debatre sobre la incidència que ha tingut la pandèmia COVID-19 en el desenvolupament de les pràctiques. Un altres dels aspectes que es pretenia abordar és l’impacte en els plans d’estudis, en l’estudiantat, en les persones que tutoritzen les pràctiques externes, així com en les organitzacions que els acullen.

Compartim un resum de la comunicació presentada.

El centro formador, entorno de aprendizaje profesionalizador: innovar – formar – evaluar.

Les pràctiques externes en centres formadors són, en el procés de desenvolupament professional dels futurs docents, l’espai ideal i el període clau per desenvolupar les competències que la pràctica educativa demana mobilitzar, des de l’acció i la reflexió al centre formador que identifica com a referent pedagògic.

El centre formador com a referent de la pràctica pedagògica externa, ha de considerar la formació com un element clau de millora. Reflexiona sobre la pròpia pràctica docent, comparteix amb altres docents i altres centres pràctiques de referència orientades a assolir millores en l’aprenentatge de tot lalumnat i estableix aliances amb les universitats en projectes de recerca. En definitiva, un centre que millora com a organització que aprèn, amb capacitat d’autoregular la seva propi procés de desenvolupament professional com a comunitat d’aprenentatge

L‘eina d’autoavaluació dinàmica per als centres formadors es presenta en forma de rúbrica i posa el focus en vuit àmbits que fan referència als aspectes qualitatius que caracteritzen l’acompanyament dels estudiants durant el pràcticum. Aquests àmbits incorporen diferents dimensions amb diferents nivells de domini que es concreten en indicadors qualitatius.

Objectius:
Garantir un acompanyament constructiu i capacitador de l’estudiant a les pràctiques externes als centres formadors.
Identificar els graus de desenvolupament dels aspectes que caracteritzen l’acompanyament constructiu dels estudiants.
Afavorir l’autoavaluació i la reflexió sobre el nivell de desenvolupament dels centres educatius com a centres formadors de qualitat.