Altres jornades i esdeveniments

III Jornada virtual: Construïm ponts entre la universitat i els centres educatius

6 de juliol 2023 / Programa de millora del màster de secundària (MUFPS) del sistema universitari català.

Aquest jornada pretén generar espais de reflexió, espais per compartir i per treballar de manera coordinada amb el compromís i la responsabilitat que ens pertoca pel que fa a la millora de la formació inicial, des de la universitat, des dels centres educatius i des del Departament d’Educació.

La cultura pedagògica de treball col·laboratiu ha de conduir al creixement compartit, es fonamental per a la creació, construcció i transferència de coneixement i la seva aplicació a les pràctiques educatives en centres formadors, contextos d’aprenentatge reals.

Aquest coneixement compartit permet espais de diàleg i comunicació que afavoreixen la relació entre la teoria i la pràctica educativa. L’aproximació entre ambdues realitats, coneixements teòrics i pràctica professional contribueix a millorar l’acompanyament dels estudiants en pràctica, orientat a promoure de forma sistemàtica la reflexió i la presa de consciència del procés d’aprenentatge.

_______________________________________________________________________________________________________________

III Jornada de Transferència: De l’observació i la reflexió a l’avaluació formativa i formadora de les pràctiques en la formació de mestres.

29 de juny de 2023  /  Projectes ARMIF de pràctiques organitzada des de la Facultat de Ciències d’Educació de la Universitat Internacional de Catalunya:

En el marc del Programa MIF de Millora i Innovació de la Formació de Mestres, ahir 29 de juny vam participar a la 3a Jornada de Transferència dels Projectes ARMIF de pràctiques organitzada des de la Facultat de Ciències d’Educació de la Universitat Internacional de Catalunya: De l’observació i la reflexió a l’avaluació formativa i formadora de les pràctiques en la formació de mestres.

A la primera conferència a càrrec del Dr. Michel Ramos de la Universitat de Montpeller, es va posar el focus sobre l’observació d’aula en la formació inicial docent com una oportunitat per afavorir el desenvolupament de la professionalitat. En concret, el Dr. Ramos va incidir amb els punts següents:

  • La situació de visita i la seva problemàtica avaluativa i ètica: tipus d’actitud i mirada.
  • Observar, models i eines: en què ens hem de centrar en una entrevista, posterior a l’observació? Ser conscients dels nostres propis focus d’atenció. Referir-se a models teòrics. Distingir entre descripció i interpretació.
  • Estructurar una entrevista: com començar i com continuar?
  • Nivells de reflexivitat. Dimensions.

A la segona conferència El rol del feedback per a l’aprenentatge autoregulat de l’estudiantat, la Dra. Maite Fernández-Ferrer, Universitat Oberta de Catalunya-Universitat de Barcelonava compartir diferents aspectes que defineixen un feedback de qualitat:

  • Els principis per a una avaluació formativa (i continuada).
  • Per què proporcionar feedback? Millorar la tasca, millorar el procés d’aprenentatge i promoure l’aprenentatge regulat.
  • Implicacions pràctiques del feedback.
  • Com i quan proporcionar un feedback efectiu.
  • L’avaluació multiagent: docentestudiant i de les i dels iguals.
  • Com incorporar i assegurar el feedback entre iguals.
  • La importància de l’alfabetització del feedback i exemples d’aplicació. Elements que cal incloure.

Seguidament la seva ponència va continuar amb el desenvolupament del judici avaluatiu i com fomentar una avaluació justa i equitativa. Els criteris d’avaluació i els elements clau de l’autoregulació dels aprenentatge i les tècniques per al seu foment a l’aula.

Volem agrair a la Dra. Maite Fuertes, investigadora principal dels projectes ARMIF 2017-2020 la seva invitació i esperem aviat compartir-vos les presentacions de la jornada.

_______________________________________________________________________________________________________________

Jornada: Construint Ponts Escola  – Universitat

28 d’abril de 2023, Girona – Programa Millora i Innovació Formació Mestres / ARMIF

La jornada va tenir per objectiu compartir els resultats  i transferència dels projectes de recerca ARMIF-Pràcticum de les edicions ARMIF 2017 i 2020. Agraïm a totes les persones participants d’aquests projectes la posada en comú dels resultats d’aquests darrers anys, en el marc de la col·laboració entre la Universitat i el Departament d’Educació.

A la tarda va tenir lloc una conversa entre els representats de les Universitats, el Departament d’Educació i els participants de la sala en relació a les expectatives sobre la formació inicial de mestres i el pràcticum a la vista de la propera revisió dels Plans d’Estudis. Es van plantejar 3 eixos de conversa:

  • Les competències professionals docents.
  • La relació teoria – pràctica.
  • La formació de persones mentores de centre y tutores d’universitat de pràctiques.

Compartim enllaços als documents de la Jornada:

https://drive.google.com/drive/folders/16vNBw0yDeREqRQJEw6mcsxSZ-aY12aw1?usp=share_link

Resultats a la pàgina del MiF: https://mif.cat/documents-armif-sobre-practicum/

En el marc del projecte EIPSI, a la Universitat Autònoma de Barcelona en què participen centres formadors vam assistir a la Conferència Pràctiques educatives informades en evidències per a la inclusió escolar.

Els objectius que es van proposar a l’inici del projecte són: dissenyar, prototipar i provar solucions innovadores per al docents, centres educatius i administració educativa per millorar l’equitat i la inclusió dels estudiants mitjançant l’ús de pràctiques informades en evidències.

Al projecte EIPSI s’entén que la pràctica educativa informada per l’evidència és una combinació de coneixements derivat de la recerca científica, de l’aprenentatge professional docent i dels resultats d’avaluacions rigoroses adaptades  a les necessitats i preferències de l’alumnat i classe.

El pla d’intervenció 360º

3 pilars / Diversitat d’agents / Intervenció co-dissenyada

Professorat: desenvolupament de capacitats.

Centres educatius: desenvolupament organitzatiu

Presa de decisions: consciència pública

Destaquem la conferència del Dr. Chris Brown, Faciliting researh-informed educational practise inclusion. Why is matters and what do we currently know? A la conferència va explicar el que sabem de la pràctica informada en l’evidència, el que (encara) no sabíem i el què havíem après.

 

 

 

 


2a Trobada de centres innovadors a Tarragona 

1 de març de 2023 / Tarragona –  Organitzen: Xarxa Educativa DIM-EDU, Facultat d’Educació URV, Societat Catalana de Pedagogia i Associació ESPIRAL).

L’institut Caterina Albert de Barcelona, centre formador del programa d’Innovació Pedagògica de pràctiques del MUFPS va compartir la seva experiència en aquesta trobada:

Participar com a centre d’aquest programa d’innovació ens ha acostat a reflexionar sobre la nostra pràctica, el què, com i per què fem el què fem. El primer valor que reconeixem a aquest programa és que ens obliga a seure i pensar com a comunitat per a fixar objectius i acordar quines són les accions que duem a terme, qui farà què… en definitiva, a comunicar-nos.

Pensar en el nostre centre i en els i les estudiants universitàries, futurs professors i professores. Pensar en això és pensar en el futur que volem per a la nostra societat. El dia a dia a l’institut no ens deixa moltes estones per a parar i reflexionar sobre la pràctica, la
nostra pràctica. Pensar en la de l’alumnat en pràctiques ens posiciona en un altre nivell. Som models, referents. És important parar i pensar què fem i com ho fem.

Així és que poder formar part d’aquesta xarxa ens aporta un valor afegit i ens “regala” estones de trobada, de diàleg, de construir plegades l’escola que volem, i en conseqüència, el sistema educatiu que volem. A la vegada, rebre estudiants en pràctiques ens acosta a la universitat, a la recerca, a la investigació educativa. Un valor afegit que ens aporta aquest programa és l’estreta relació que podem establir amb la Universitat. Innovar és créixer, canviar rutines, aportar noves idees, incloure… tot això que ens fa evolucionar. És important conèixer projectes innovadors i donar-los a conèixer,
també.


Acte de presentació: Polítiques de desenvolupament professional del personal d’educació  i les propostes de millora en el marc de l’agenda Educació 2030

30 de gener de 2023 . Departament d’Educació

El Departament d’Educació considera la formació (inicial, la inducció a la docència i la formació permanent) i el desenvolupament personal i professional del professorat com un dels motors de canvi i transformació del sistema educatiu i un dels elements clau de la cohesió social i l’èxit personal, social i acadèmic de l’alumnat. Comptar amb un professorat amb un perfil adequat als reptes és del tot necessari, però el que realment distingeix el canvi i la innovació és la presència del treball compartit dins dels equips docents i amb la resta de la comunitat educativa.

A l’acte del dia 30 de gener es van presentar els fonaments per al debat al voltant de tres temes:

  • El Marc de les competències professionals docents
  • El Programa experimental de residència inicial docent “Sensei”
  • El procés de reflexió sobre el contínuum formati .

 


Aquesta jornada, enguany torna a la presencialitat. La jornada vol fer difusió de la qualitat, per això s’ha volgut posar el focus en el procés més important, el que dona sentit als sistemes de gestió, el procés d’ensenyament-aprenentatge, el servei clau dels centres educatius, donant resposta a la missió, visió i valors, planificant-lo i desenvolupant-lo a les aules, tenint en compte les necessitats i expectatives dels grups d’interès.

Hem participat en aquesta jornada compartint experiències de centres formadors d’estudiants en pràctiques.

Ens ha acompanyat l’institut Josep Brugulat de Banyoles, centre formador que participa en el programa d’innovació de pràctiques del MUFPS. Ruth Jou i Mariona Dalmau, que formen part de l’equip impulsor del centre en el marc del Programa d’innovació, ens han explicat l’acollida i l’acompanyament dels estudiants durant el pràcticum, elements claus  per construir unes pràctiques professionalitzadores, en el marc del seu projecte educatiu. Han posat de rellevància la necessitat de crear un clima emocional adequat per iniciar un vincle entre l’estudiant i el centre formador, una relació de confiança entre l’estudiant i el docent. Agraïm a Ruth i Mariona i al centre la seva disponibilitat a compartir la seva experiència com a centre formador.

Agraïm també les propostes dels docents participants a la taula de work cafè i el reptes que ens han plantejat i que de ben segur ens ajudaran a millorar i avançar en l’acompanyament dels estudiants en pràctiques.

Així mateix, en aquesta taula El centre formador, entorn d’aprenentatge professionalitzador: eina d’autoavaluació dinàmica s’ha presentat els objectius de l’eina d’autoavaluació dinàmica i la metodologia seguida en el procés d’elaboració.

També s’han exposat els principis identitaris d’un centre formador com a entorn d’aprenentatge que contribueix a la professionalització de la docència.

 

Compartim la presentació de la taula:


Jornada Tècnica Avaluació i Pràcticum en la formació inicial de mestres.

8 de juliol 2022 / Programa Millora i Innovació Formació Mestres

Destaquem l’aportació del Dr. Michel Ramos sobre l’observació d’aula en la formació inicial docent. Entre d’altres va compartir un recull d’experiències d’observació, anàlisi i propostes d’actuació.

 

 

A la jornada es van desenvolupar diferents tallers. Els objectius del(s) taller(s) són:

  • Compartir qüestions i respostes en relació al Pràcticum, l’avaluació i la retroacció en la formació inicial als Graus d’Educació Infantil i Primària.
  • Elaborar coneixement compartit sobre l’aportació dels escenaris formatius – Universitat i Centre Formador – en l’adopció dels valors docents.
  • Plantejar objectius a curt i mitjà termini en la incorporació dels valors professionals en la formació inicial de mestres.

Per assolir aquests objectius s’utilitza una estratègia que afavoreix els processos de canvi, és l’anomenada “Amistat Crítica”, com a co-construcció de coneixement a través de la indagació compartida, la conversa i la reflexió col·laborativa … (Cochran-Smith,
1991; Bullough, Knowles, & Crow, 1999; Fuentealba & Russell, 2016).

 

 

Compartim les qüestions que es van plantejar en els diferents tallers:

Taller Qüestions
1. Disseny / planificació del feedback: com integrar-lo de manera efectiva en l’avaluació?
  • Com fer un disseny de l’avaluació per facilitar el feedback?
  • Quines son les barreres i els facilitadors en el disseny del pràcticum que afavoreixen o no el feedback efectiu?
  • Com es pot millorar el context per millorar el feedback?
  • Com comprovem que el feedback ha estat efectiu?
2. Diàleg: el feedback com a interacció
  • Com promoure el diàleg i motivar els estudiants a dialogar en forma de feedback efectiu?
  • Quina seria la proporció ideal entre els diferents formes de diàleg? (mediat amb tecnologia? Escrit, oral..)
  • Quin tipus de preguntes per iniciar, desenvolupar i tancar el feed-back?
  • Com et posiciones com persona tutora o mentora segons l’estudiant (diversitat d’estils, tarannàs, interessos, bagatge, ..)
3. Compromís amb el feedback: com facilitar la integració del feedback?
  • Com podem aconseguir que l’estudiant dels graus incorpori el feedback?
  • Com esperes que l’estudiantat faci ús del feedback?
  • Com entens la responsabilitat de l’alumnat en el procés de millora a partir del feedback?
  • Com entens la responsabilitat de la persona tutora o mentora en el procés de millora a partir del feedback?
  • Com comprovem aquest compromís?
4. El feedback entre iguals i l’autoavaluació: generar el feedback intern
  • Quins son els mecanismes més efectius per incentivar el desenvolupament de la capacitat d’autoavaluació de l’alumnat?
  • En quina fase del procés de feedback poden ser els alumnes motivats a desenvolupar la capacitat d’autoavaluació?

Jornada La formació inicial, clau de volta en la construcció de la comunitat educativa

14 de Juliol de 2022 / Programa de millora del màster de secundària (MUFPS) del sistema universitari català.

S’ha desenvolupat en format virtual i en horari de 9 del matí a 17 de la tarda.  Podem consultar el programa complet en aquest enllaç.

A la ponència convidada: “Formació docent dual: un compromís distribui’t. Lliçons apreses del Grau d’Educació Primària a la Universitat de Lleida”, a càrrec del Dr. Jordi Coiduras Rodríguez, professor agregat de la Universitat de Lleida s’exposen les bases sobre les quals es construeix un projecte de formació dual, les consecucions i reptes.

Aquest projecte s’inicia el curs 2012/2013 amb el Grau d’Educació Primària en modalitat dual a Lleida com una proposta d’intensificació de l’experiència docent als centres escolars. Universitat i Departament d’Educació han desenvolupat al llarg d’aquests anys una organització orientada a l’adquisició de les competències del pla d’estudis amb una contribució rellevant dels escenaris professionals

Comunicacions projectes ARMIF:

  1. La Competència Digital Docent (CDD) al Màster de Formació del Professorat

 Aquest projecte ARMIF pretén avaluar la CDD dels estudiants del màster de formació del professorat i presentar propostes per tal que les diferents universitats puguin implementar-les, i amb això, ajudar al desenvolupament d’aquesta competència durant el màster.

  1. Díagnòstic, avaluació i millora de la competència ling”Mística en català a la formació inicio/ de mestres i de professorat de secundària.

 L’objectiu principal del projecte és el diagnòstic del nivell lingüístic en català dels estudiants del màster de Secundària agafant com a mostra 3 universitats: la UPC, la UIC i la UB.

  1. Disseny, implementació i avaluació del portafolis r/igito/ en les especialitats artístiques

 L’objectiu del projecte és el de avaluar la implementació del portafolis digital a una de les especialitats del màster per obtenir els elements necessaris que facilitin estendre el seu ús a les altres especialitats amb garanties.

  1. Les pràctiques en la construcció de la identitat docent durant i després del Màster. Un espai de ca-construcció entre estudiants, tutors-mentors i centres formadors

 L’objectiu del projecte és el d’aportar evidències que contribueixin a la millora de la formació pràctica dels estudiants del màster, centrada en la creació de la identitat docent a partir dels processos de mentoria.

  1. I després del màster què? Proposta d’un model d’inducció centrat en l’anàlisi de situacions d’auIa

 L’objectiu del projecte és dissenyar, implementar i avaluar un model d’acompanyament dels docents novells als centres de secundaria centrat en les metodologies d’observació anàlisi de situacions d’auIa amb la intenció que es pugui estendre al sistema educatiu.


Jornada de treball i reflexió a l’entorn del model de màster universitari en formació del professorat d’educació secundària (MUFPS)

10 de març de 2022

Hem participat en una sessió de treball reflexiu els agents implicats en el MUFPS: Universitats, Programa de millora del MUFPS, Departament de Recerca i Universitats, AQU Catalunya, Departament d’Educació i representants de les direccions dels centres formadors que participen en el Programa d’innovació del MUFPS. Aquest programa impulsa un model de pràctiques professionalitzadores.

L’objectiu de la jornada és obrir un debat sobre el model del MUFPS, propostes de millora, orientacions, suggeriments amb la finalitat de incrementar la seva qualitat i adaptar la seva oferta de places a les necessitats actuals i futures de professorat del sistema educatiu de Catalunya

La jornada s’ha estructurat en dues parts:

  • Primera part: benvinguda de la consellera de Recerca i Universitats, Sra. Gemma Geis. A continuació ha intervingut la coordinadora del Programa de millora del MUFPS, Sra. Maica Sanz, el director d’AQU Catalunya, Dr. Jaume Valls i la directora general d’Universitats, Dra. Victòria Girona. S’ha compartit la trajectòria del màster, el treball desenvolupat en el marc del programa de millora, les millores progressives evidenciades en els diversos processos d’acreditació del màster al llarg dels anys i les recomanacions efectuades per AQU. Es finalitza aquesta primera part amb la presentació dels reptes del futur i possibles respostes amb un seguit de propostes.
  • Segona part: s’ha centrat en el debat sobre les propostes d’accions i actuacions de futur plantejades per recollir les reflexions i analitzar i definir les línies estratègiques de millora.

Agraïm a les persones representats dels centres formadors del programa d’innovació del MUFPS la seva participació en aquesta jornada i la seva implicació en el Programa.


El programa d’aquesta XIX Jornada de Qualitat a l’Ensenyament pretén posar el focus en la importància que té la gestió de la informació i el coneixement en els centres educatius. Les organitzacions han de ser capaces de desenvolupar estratègies per aprendre, generar coneixement i transformar-se a partir d’aquest, orientant-se cap a esdevenir un centre intel·ligent.

Vam participar compartint experiències de centres formadors d’estudiants en pràctiques. Ens va acompanyar l’institut Josep Brugulat de Banyoles, centre formador que participa en el programa d’innovació de pràctiques del MUFPS. La coordinadora de les pràctiques, Ruth Jou ens va explicar la línia pedagògica del centre per construir unes pràctiques professionalitzadores, en el marc del seu projecte educatiu, així com les actuacions i accions durant l’acollida i l’acompanyament dels estudiants en pràctiques per assegurar un bon inici i una bona estada dels estudiants. Agraïm a Ruth i al centre la seva disponibilitat a compartir la seva experiència com a centre formador.

Agraïm també les propostes dels docents participants a la taula de work cafè i el reptes que ens van plantejar i que de ben segur ens ajudaran a millorar i avançar en l’acompanyament dels estudiants en pràctiques.

Així mateix, en aquesta taula El centre formador, entorn d’aprenentatge professionalitzador: eina d’autoavaluació dinàmica es van presentar els objectius de l’eina d’autoavaluació dinàmica i la metodologia seguida en el procés d’elaboració.

També es van explicar els principis identitaris d’un centre formador com a entorn d’aprenentatge que contribueix a la professionalització de la docència.


Jornada Tècnica: El Pràcticum com a oportunitat: els valors professionals en la formació de mestes. Podem parlar de formació docent sense tenir en compte els valors professionals?

15 de juliol 2021 / Programa Millora i Innovació Formació Mestres amb la col·laboració del Departament d’Educació.

La jornada es va iniciar amb una benvinguda institucional. Posteriorment la professora Mar Esteve en la seva presentació va posar de manifest la importància dels valors professionals dels mestres i va donar pas als tallers:

Taller 1 : Els valors professionals en el Pràcticum
Taller 2 : L’estudiant com actor en el centre de pràctiques: participació i responsabilitat
Taller 3 : El centre formador com a model i escenari professionalitzador
Taller 4 : La Universitat com a referent dels valors a l’Educació

La jornada va acabar amb la conferència del catedràtic de la Universitat de Barcelona Miquel Martínez: “La realitat de l’escola i l’aprenentatge ètic dels futurs Mestres”


Jornada de colenda – Projecte Orienta4YEL

7 de juliol 2021

Orienta4YEL ha dut a terme aquest projecte europeu amb l’objectiu de formar i donar suport als agents educatius del territori català en el lliurament i l’avaluació d’un pla d’intervenció dissenyat per abordar el risc d’abandonament precoç mitjançant l’orientació i l’acció tutorial de l’alumnat de  l’etapa de l’ESO, enteses com a mètodes i pràctiques innovadores, per promoure l’educació i la formació inclusives a partir d’un treball científic i sistematitzat entre universitat i centres educatius.

Des del Departament d’Educació  acompanyem i farem difusió d’aquestes iniciatives de referència, que són un motor de canvi i transformació de la formació en el centre educatiu.

Felicitar a l’equip EDO i als centres participants: Institut Joan Oró, Institut MVM, Institut-Escola Pepa Colomer, Institut Terra Roja, Institut Investigador Blanxart, Institut Torras i Bages, Institut-Escola del Prat, Institut Maria Aurelia Capmany, Institut Gabriel Mistral, Institut Jaume Cabré de Terrassa

En les diferents experiències presentades s’ha vist el desenvolupament dels objectius d’aquest projecte:

  1. S’han desenvolupat un conjunt d’eines de recollida de dades qualitatives i quantitatives per identificar els factors de risc i els mecanismes de suport per abordar l’abandonament precoç.
  2. S’han desenvolupat, implementat i avaluat en els centres mecanismes centrats en l’orientació i l’acció tutorial amb joves que estan en risc d’abandonament anticipat.
  3. S’ha desenvolupat un manual de formació centrat en accions d’orientació i acció tutorial per a educadors, amb la finalitat de donar suport als joves que abandonen precoçment o a aquells que corren el risc d’abandonar-se anticipadament 
  4. S’ha constatat la importància de la formació i el desenvolupament professional del professorat a partir de la creació de xarxes d’aprenentatge enfocades a combatre l’abandonament precoç.
  5. S’ha evidenciat la importància de la formació en centre identificant els aspectes d’un lideratge eficaç en el propi centre educatiu que afavoreix la inclusió educativa i social dels joves que corren el risc d’abandonar anticipadament el sistema educatiu.

I Jornada virtual Reptes de la formació inicial del professorat. Una mirada polièdrica

1 de juliol 2021 / Programa de millora del màster de secundària

El passat dijous 1 de juliol  de 2021 es va dur a terme una jornada que s’emmarca dins del pla de millora del Màster de Formació del Professorat (MUFP), organitzada per les diferents universitats de Catalunya que imparteixen el màster. La jornada es va inagurar amb una benvinguda a càrrec de la Directora general d’Universitats Sra. Victòria Girona i el Director general d’Innovació, Digitalització i Recerca Educativa del Departament d’Educació, Sr. Joan Cuevas.

Una vegada inaugurada la jornada, vam gaudir de la ponència del Sr. José Ignacio Ribas sobre el perfil docent i la formació professional del professor de secundària. Una visió molt interessant i innovadora sobre com enfocar la formació docent en el marc del màster per garantir el desenvolupament professional i personal del futurs docents, clau per avançar en la qualitat de l’educació. També va proposar que ens qüestionéssim com hauríem d’apropar-nos als estudiant per generar vincles i afavorir un aprenentatge constructiu i capacitador, alhora compartit.

Seguidament es van presentar treballs de fi de màster (TFM ) pels propis estudiants, que han tingut impacte pel que fa a la innovació pedagògica en el centre educatiu.

A la tarda, el Sr. Jari Lavonen, de la Universitat de Helsinki, ens va compartir com funciona el sistema d’admissió i tutorització dels estudiants en el màster del professorat a Finlàndia, i quines són les competències dels futurs docents.

Compartim la conferència inaugural del Dr. Nacho Rivas, així com la conferència de cloenda del Dr. Jari Lavonen.

Esperem que sigui del vostre interès.

Moltes gràcies per la vostra participació!


Jornada virtual de l’INTEF “El reto de la formación” 

9 i 10 de desembre de 2020

El dimecres 9 de desembre vam participar a la jornada “El reto de la formación del profesorado”, organitzada per l’Institut Nacional de Tecnologies Educatives i de Formació del Professorat (INTEF) i la Subdirecció General de Formació del Professorat del País Valencià els dies 9 i 10 de desembre.

La jornada es va desenvolupar en un entorn virtual. Un espai de trobada entre les persones responsables de la formació dels docents, de les diferents comunitats autònomes, i persones assessores de centre amb l’objectiu de reflexionar sobre els itineraris de formació que s’estan desenvolupant com una oportunitat de millorar-los per avançar en la formació i donar respostes adequades a les necessitats actuals.

L’equip de Centres Formadors va presentar les línies estratègiques per avançar en el nou model de pràctiques. Model que és el resultat del treball conjunt entre la Secretaria d’Universitats i Recerca i la Secretaria de Polítiques Educatives.

Així mateix, es va explicar el programa d’innovació pedagògica de pràctiques del MUFPS, així com l’itinerari formatiu del programa, un model competencial professionalitzador per a l’acompanyament constructiu capacitador dels estudiants en pràctiques. També es van presentar els òrgans de coordinació, com la Comissió pedagògica de pràctiques i els documents de referència que s’han elaborat per orientar als centres formadors en el procés de transformació.