Propostes per al desenvolupament de la competència digital en el pràcticum

LA COMPETÈNCIA DIGITAL DOCENT EN EL PRÀCTICUM

Integrar la competència digital en el pràcticum permet als estudiants conèixer el potencial educatiu i pedagògic de les tecnologies digitals per a utilitzar-lo de manera eficaç com instrument per al disseny i desenvolupament de la tasca docent i assolir la competència digital de l’alumnat.

En aquest moments, el món educatiu s’ha d’adaptar a les noves necessitats i paràmetres que requereix la societat actual, complexa i en continua transformació, on la tecnologia digital té un paper fonamental. En aquesta línia, el Pla d’Educació Digital de Catalunya té com a objectiu millorar la competència digital de l’alumnat, del professorat i dels centres educatius en el marc de la transformació educativa

En aquest context, la competència digital docent (CDD) és una competència fonamental del perfil professional del docent del sistema educatiu català. Aquesta competència s’ha d’adquirir a través de totes les assignatures del Grau de Mestre en Educació Infantil i el Grau de Mestre en Educació Primària, de les assignatures del Màster Universitari en Formació del Professorat i de la de la Formació Pedagògica i Didàctica.

L’organització del pràcticum varia segons els graus i els programes de les diferents institucions formadores. Per treballar i desenvolupar la competència digital docent durant el període de pràctiques, presentem una sèrie de propostes relacionades amb cadascun dels descriptors del marc de la CDD del Departament d’Educació. Aquestes propostes s’organitzen en funció del moment d’aplicació, és a dir, abans, durant i després de la intervenció de l’estudiant a través de les activitats desenvolupades a l’aula, moment clau en la pràctica docent.

En les propostes s’identifiquen la fase a què correspon i el descriptor de la CDD amb el qual està relacionada. També s’inclouen activitats a partir de les quals es pot incorporar la proposta en el pla de treball de l’estudiant.

En la selecció i usos dels recursos s’ha de complir la normativa de protecció de dades vigent. Especialment, la que fa referència als menors de 14 anys pels quals cal l’autorització expressa de les famílies o tutors legals del menor, o comunicar-ho si són majors de 14.

Les tasques que l’estudiant en pràctiques durà a terme al centre formador i en l’entorn paral·lel de les institucions formadores s’organitzen en les fases següents relacionades amb la realització d’un treball previ a la intervenció a l’aula, la realització d’activitats durant la intervenció i les accions que ha de fer després de la intervenció.

Les propostes han estat dissenyades perquè permetin l’adequació de les activitats al context de l’estudiant, necessitats de cada universitat i característiques del centre educatiu. Per facilitar la lectura d’aquestes propostes, s’ha dissenyat aquesta aplicació interactiva:

Cada proposta inclou activitats amb exemples per facilitar la seva incorporació al pla de treball de l’estudiant. Les propostes estan relacionades amb els descriptors de les àrees de la competència digital docent.