Aquesta proposta, destinada a l’alumnat de primer d’ESO i també a aquell amb dificultats d’aprenentatge, està pensada per introduir la tècnica de lectura cooperativa per parelles. Per bé que es proposa amb una lectura simple, també es pot aplicar a lectures de més complexitat.
La fitxa de l’activitat detalla el procés que cada parella haurà de seguir:
- Llegir el títol i observar les il·lustracions per fer-se una idea general del contingut de la lectura (fer prediccions sobre el contingut del text).
- Compartir què sap cada membre de la parella sobre l’esclavitud a Roma (activar coneixements previs i posar-los en comú).
- Llegir i identificar les idees principals de cada paràgraf de manera sistemàtica, alternant el rol de qui llegeix i qui fa el resum.
- Consensuar un resum global de la lectura.
- Respondre el qüestionari que acompanya el text de manera consensuada.
Al llarg de l’activitat, els dos membres de la parella assumeixen rols complementaris i negocien què han entès i què han de respondre. És, per tant, una bona mostra de com es pot incentivar la construcció de coneixement entre iguals.
L’activitat es basa en els principis del programa Llegim i escrivim en parella, del grup de recerca GRAI (UAB) i està disponible en aquest enllaç.