Apliquem estratègies de lectura a la resolució d’un problema matemàtic

Sovint el llenguatge matemàtic, especialment a secundària, requereix un grau d’abstracció que resulta difícil per a molts alumnes. Aplicar estratègies lectores implica transitar entre dos llenguatges, el verbal i l’algebraic.

En el cas de la resolució de problemes, el llenguatge verbal té molt pes i la comprensió lectora facilita que l’alumne que s’hi enfronta entengui la situació del món real que planteja l’enunciat. Una de les estratègies lectores que pot ajudar a adonar-se d’aquest context és la visualització. Un exemple el tenim en aquest enunciat:

“Tres caçadors es perden en meitat de la caça. Un porta 3 llonguets, un altre en porta 5 i l’últim no en porta cap, però sí 8 monedes. Els caçadors acorden repartir-se els 8 llonguets entre tots tres, a parts iguals, i les 8 monedes entre els 2 que aporten el pa. Com s’ha de fer, perquè sigui just, el repartiment de les 8 monedes?”

Es tracta d’un problema de fraccions amb una solució que no és tan immediata com sembla. Però si dibuixem els pans, podem adonar-nos-en clarament:

Problema citat al dossier Estratègies de lectura: visualitzar. Va aparèixer al reportatge Poca broma amb les mates sobre el Circ Raluy, publicat al dominical de La Vanguàrdia (edició catalana) el 2 de juny de 2012.