Dimecres 18 de maig de 17 a 19h “Una mirada transversal a l’avaluació” Betlem Cuesta. Seminaris Temàtics d’Aprofundiment

 

 

   BETLEM CUESTA

Coordinadora Pedagògica
Institut-Escola Les Vinyes (Castellbisbal)

Vaig estudiar filosofia amb el desig de ser professora de secundària. Després de llicenciar-me a la Universitat de València, vaig arribar a Barcelona per seguir formant-me i transformant-me, en estudis feministes i en l’àmbit de la cooperació al desenvolupament i la crítica a la globalització neoliberal. 

Durant els més de deu anys que porto a l’aula he ensenyat i acompanyat joves de realitats molt diverses, però sobretot he après moltíssim! Estar a l’aula, compartir i aprendre al costat de companys/es i nois i noies m’ha enriquit enormement com a persona i com a docent. Gaudeixo molt de la meva feina perquè em permet fer dues coses que m’agrada molt fer: aprendre, i crear i construir amb altres. 

He tingut la sort de formar part de projectes educatius que han apostat fort per una visió de l’aprenentatge més globalitzada, més enfocada a l’acció, a la resolució de problemes i reptes, i a la reflexió. En la que els nois i les noies, i també els docents, puguin recuperar el seu estatus d’aprenents actius. Escoles que han dedicat esforços a construir una cultura que vagi en aquesta direcció.

Crec que la transformació de la secundària exigeix situar a l’alumnat en l’àmbit de la creació, un encàrrec transcendent que justifiqui la necessitat d’aprendre amb profunditat alguna cosa i que aquesta cosa tingui sentit en el món en el qual viu. Crec que necessitem repensar la secundària i explorar nous territoris perquè  l’aprenentatge arribi més lluny, sigui més profund,  més de totes i tots, més compromès amb el món i ens permeti transformar les idees en accions. 

Actualment formo part de l’equip docent i directiu de l’Institut-Escola Les Vinyes de Castellbisbal on aprenc enormement. També formo part de l’equip impulsor del betacamp, una experiència d’aprenentatge entre iguals que m’ha donat immenses alegries. He acompanyat a diferents equips docents en processos de transformació (Consorci d’Educació de Barcelona, Rosa Sensat) i he compartit la meva pràctica d’aula i de centre en formacions relacionades amb estratègies i metodologies concretes, com ara l’ABP, que estan més alineades amb la creació, la reflexió i l’aprenentatge profund. 

Estic convençuda que aprendre, i fer-ho amb altres, ens pot fer millors individual i col·lectivament. 

 

 

Presentació digital de la ponència en dividida en dos arxius PDF

 

 

 

Proposta de treball suggerida per la  ponent amb l’objectiu de desenvolupar la proposta en centre.
Recordeu que per poder certificar cal presentar una proposta dels cinc seminaris que heu triat.

 


CONTINGUTS DE LA PONÈNCIA

Les Presentacions d’aprenentatge, el repte d’aprofundir en la reflexió i el relat sobre el propi aprenentatge. 

  1. Les presentacions d’aprenentatge. 

Des de principis del 2019 la pandèmia ha sacsejat el món i ha representat un repte enorme per la societat en general, i per als centres educatius en particular, tant pel que fa a la gestió com a la concreció i desenvolupament dels projectes educatius. En la primera fase de la pandèmia, els confinaments van posar en relleu el paper clau de l’escola com a palanca de transformació social i garantia d’equitat, i dit sigui de pas, també van posar de manifest la falta de recursos estructurals en molts àmbits. En recuperar la presencialitat, subordinats a les excepcionals mesures sanitàries, es corria el risc de retrocedir a una aproximació individual i individualista de l’aprenentatge tradicional. 

Les Presentacions d’aprenentatge sorgeixen en aquest context i ho fan amb la ferma voluntat de donar-hi resposta tot mantenint-nos fidels a les bases del projecte educatiu de Les Vinyes, ajudant als nois i noies en el repte d’aprofundir en la reflexió i el relat sobre el propi aprenentatge, posant en el centre de la comunitat educativa i els vincles que ens uneixen l’aprenentatge dels nois i les noies, que és també el de tots i totes. 

En aquest sentit, les Presentacions d’aprenentatge són un acte de resistència, una aposta decidida per fer que, malgrat tot i especialment en aquest context, aprendre continuï sent important, continuï tenint sentit i sigui un procés social on la comunitat educativa és un catalitzador d’una cultura escolar centrada l’aprenentatge. 

Durant deu dies de principis de juny del curs 20-21, 360 nois i noies van preparar i compartir una presentació sobre el seu aprenentatge durant el curs 2021-22 amb les seves famílies, alguns dels seus professors/es, amistats, i persones que per a ells i elles són importants. En aquestes pàgines podreu trobaran una descripció d’aquest projecte i del context en el que neix. 

  1. La reflexió i el relat sobre l’aprenentatge 

Soc incapaç d’aprendre una cosa si no li veig la lògica. 

A mi el que em diu un professor o professora no m’entra al cap. Per poder aprendre he d’estar una estona pensant i esbrinant per què una cosa és o es fa així. 

Raquel R (Castellbisbal, 2005) 

Aprenent autopropulsada de Les Vinyes 

Diu el pedagog John Dewey que no aprenem de l’experiència, sinó de la reflexió sobre l’experiència. L’educació, ho sabem bé, no és un assumpte de dir i que et diguin, sinó un procés actiu i constructiu en què l’aprenent dona sentit al que fa, ho connecta amb el que ja sap i és capaç de portar-ho més lluny. Reflexionar és condició indispensable en l’aprendre i és també un gest mental molt complex que necessita d’acompanyament, pràctica, diàleg amb un mateix i amb els altres i relat. Reflexionar contribueix de manera

decisiva en la profunditat d’allò que aprenem. 

Acompanyar processos de reflexió de manera efectiva és un catalitzador d’una cultura escolar centrada en l’aprenentatge: augmenta la qualitat d’allò que fem, l’apropiació i el sentiment de pertinença a la comunitat, millora la relació pedagògica, potencia una actitud honesta vers l’aprenentatge, genera oportunitats de participació rellevant de familiars i altres persones de la comunitat educativa. És aquest el tipus de cultura que s’està generant a l’Institut-Escola Les Vinyes. 

D’acord amb aquestes idees, si pretenem aprendre més profundament, els nois i les noies, i també el professorat, haurien de reflexionar sobre què estan aprenent, com ho estan aprenent i per què ho estan aprenent. I necessiten també temps i espais per a fer-ho. 

Reflexionar sobre el propi aprenentatge, relatar-lo ha de ser doncs un motor d’acció, per què si la reflexió no es tradueix en accions és simplement divagació. 

Aquesta visió de la reflexió i la seva importància està al cor del projecte educatiu i forma part del dia a dia al centre. Si volem que l’alumnat i també el professorat s’apropii i es faci responsable del seu aprenentatge, necessitem oferir temps i espais diversos per encarar aquesta reflexió. Les Presentacions d’aprenentatge són una de les estratègies per encarar aquest repte. 

  1. Què són les Presentacions d’aprenentatge? 

Les Presentacions d’aprenentatge és un projecte que pretén, d’una banda, acompanyar de manera personalitzada i estructurada una reflexió individual, personal i intransferible sobre el propi aprenentatge al llarg de tot un curs, i de l’altra, crear el temps i l’espai perquè aquesta reflexió pugui ser compartida davant una audiència a qui importa l’aprenentatge de qui parla. 

Es concreta en cinc dies de preparació on tots els nois i noies se’ls proposa un pla de treball per facilitar i potenciar el procés de reflexió i elaboració d’un relat propi i personal i 3 dies més en el quals es realitzen totes les presentacions, això és, 360 presentacions, una per cada alumne/a de secundària. 

Les presentacions estan centrades en les persones que presenten, són elles qui trien i conviden personalment a la totalitat de persones que assisteixen com a audiència. I alhora hi assisteix un panell, que està format, com a mínim, pel seu tutor/a personal i una altra persona de l’equip docent, i fins a un màxim de cinc persones ( també poden formar part altres persones de la comunitat educativa: membres de l’AFA, exalumnes, exdocents o persones amigues de Les Vinyes). El panell, que té un paper actiu i sensible, i per tant ha rebut orientacions sobre les característiques de la trobada i el seu paper. 

Les Presentacions d’aprenentatge beuen de la cultura de centre, però també la porten més lluny. Per una banda estan més en sintonia amb una visió competencial de l’aprenentatge i de l’avaluació en el que els nois i les noies tenen un paper més actiu i els docents tenim la responsabilitat de què així sigui. Són per tant una manera de fer gest un dels Set principis d’aprenentatge i el primer punt del nostre projecte educatiu de centre: l’alumnat ha d’estar al centre de l’aprenentatge. Per altra banda, és també una ocasió per posar en el cor de la comunitat educativa aquest aprenentatge dels nois i les noies: donar veu al que senten,

pensen i desitgen els i les adolescents ens sembla que és també un acte políticament important. 

  1. Objectius 

Amb les Presentacions d’aprenentatge volem treballar en l’assoliment d’aquests tres objectius generals: 

  1. Apropiació, responsabilitat i motivació. Augmentar la reflexió, la responsabilitat i la motivació de l’alumnat i encoratjar-lo en l’apropiació del seu propi aprenentatge. 
  2. Fer créixer l’orgull i implicació de la comunitat. Fer créixer l’orgull i implicació de la comunitat. Posar al centre de la comunitat l’aprenentatge dels nois i les noies. 
  3. Treballar en pro de l’equitat i personalització. Augmentar l’equitat i la personalització com principis rectors de la cultura de centre. Permetre que tots els estudiants siguin vistos i escoltats, i aconseguir informació sobre quines experiències d’aprenentatge troben més significatives i rellevants per les seves vides. Les Presentacions d’aprenentatge proporcionen una oportunitat per tots els estudiants per celebrar, reflexionar, traçar un rumb cap endavant i demanar el suport que necessiten. 
  4. Processos, organització i recursos emprats 

5.1. Consens a nivell de claustre 

Per desenvolupar i dur a terme un projecte d’aquestes característiques, que implicava a tota l’etapa secundària, es va dur a terme un procés a nivell de claustre amb la intenció de què aquesta decisió fos col·legiada i fomentar l’apropiació del projecte i del seu sentit per part de tot el professorat. 

Després què l’equip directiu fes una presentació de la idea es va dur a terme un DAFO per identificar les debilitats, amenaces, fortaleses i oportunitats. Al professorat li preocupava especialment com acompanyar el procés i com acompanyar també a tots i a cadascun dels nois i les noies. Aquesta anàlisi compartida va permetre pensar més profundament el projecte i la seva concreció a l’equip de coordinació (conformat pels coordinadors/es de cada equip docent i per l’equip directiu). Un cop feta aquesta anàlisi, es va fer un retorn al claustre i es va sotmetre a votació la implementació del projecte. El resultat d’aquesta votació va ser aclaparador i la immensa majoria del professorat va veure viable i desitjable la seva realització. 

5.2. Disseny de l’estructura base del projecte 

Des de l’equip de coordinació es va dur a terme un predisseny i de la seva estructura, d’acord a les fase d’un projecte que habitualment fem servir (inici, construcció de coneixement, elaboració de productes/creació, comunicació/exhibició pública). Es van dissenyar també alguns instruments per a la seva realització com ara una proposta d’estructura del projecte i de les presentacions, i uns criteris compartits per orientar el treball dels nois i les noies i el dels equips docents. Es van desenvolupar també algunes

propostes concretes que permetessin a l’alumnat aprofundir en les seves reflexions i en el relat que els proposàvem construir. 

L’estructura organitzativa de Les Vinyes, contempla el lideratge distribuït i l’èmfasi en el paper del professorat com a dissenyador i facilitador d’experiències d’aprenentatge. En coherència amb aquest eix organitzatiu, a partir d’aquestes primeres bastides i instruments, cada equip docent, atenent a les característiques de l’edat i dels grups, va procedir al disseny definitiu i execució autònoma del projecte, amb llibertat plena per adaptar i modificar el que sigui d’acord als objectius generals de les Presentacions d’aprenentatge. 

  1. Aspectes més rellevants 

La importància del modelatge. El tret de sortida del projecte és una Presentació d’Aprenentatge d’un professor/a dels nois i noies que voluntàriament ofereix compartir el seu propi procés d’aprenentatge durant el curs. Un total de 12 docents, un per cada grup-classe, es posen davant el grup i comparteixen el seu relat d’acord a les mateixes orientacions que dies després haurà de posar en joc l’alumnat. Aquesta inici de projecte va ser força valorat tant pels alumnes com per part de l’equip docent. L’objectiu és doble: (1) modelar el tipus de proposta que se’ls fa las alumnes tot oferint un primer referent; i (2) aconseguir una major apropiació del projecte i afinar en l’acompanyament ofert als nois i noies. 

Al llarg del projecte l’alumnat té accés i analitza altres presentacions d’aprenentatge. Disposar de models de qualitat és una estratègia clau per promoure el tipus de processos que volíem aconseguir i per això els vam mostrar exemples de centres referents per a nosaltres, com HTH. Per altra banda, tal i com es pot veure a la planificació, en molts moments del procés els alumnes compartien amb els altres i rebíen i donaven feedback de les seves presentacions. Aquest feedback honest, amable i concret, i les presentacions dels companys/es ajudaven de manera significativa a desenvolupar i millorar la pròpia. 

Les propostes de reflexió. A la planificació, es proposa a l’alumnat diferents pretextos que els ajudin, de manera individual i col·lectiva, a recordar i a donar profunditat a les reflexions sobre el propi aprenentatge. Aquestes propostes s’adapten a cada curs en funció del nivell maduratiu dels nois i les noies, però pretenem en última instància aconseguir que l’alumnat prengui una major consciència respecte què està aprenent, com ho està aprenent i perquè ho aprèn. 

La importància de les invitacions. Els nois i noies conviden a totes les persones que formen part de l’audiència, i també a participar com a panell a professors que han tingut al llarg del seu pas per Les Vinyes. Aquesta opció de disseny, que va sorgir de manera casual, ha resultat fantàstica per com a mínim dos motius: (1) ha enfortit el vincles en múltiples direccions i agents de la comunitat en base a un reforç positiu; i (2) el fet que els nois i noies escriguin i convidin formalment a la seva audiència tot destacant-los per quin motiu és important per ells la seva assistència a l’acte, és en si mateix un acte de reflexió. 

Les presentacions de 4t d’ESO: el relat del final d’una etapa i un canvi de centre. En el cas de 4t d’ESO les presentacions van tenir unes característiques específiques, la durada va ser major, per exemple, i també una major càrrega emotiva donat que marquen el final de la seva etapa a Les Vinyes. Les presentacions dels nois i les noies es van convertir en un viatge pel seu pas pel centre i una manera de donar sentit i tancar una etapa crucial a les

seves vides. Acompanyar i assistir a aquestes presentacions va ser també molt enriquidor per al professorat, ja que ens oferien l’oportunitat d’entendre de manera més profunda quines són les experiències d’aprenentatge i altres aspectes de la cultura escolar, que consideren més significatius i rellevants per a les seves vides. 

La participació de l’AFA i altres persones amigues de Les Vinyes. Tal com hem indicat en el present document les famílies dels nois i les noies tenen un paper crucial, en el dia a dia a Les Vinyes i també en aquest projecte. Però amb les Presentacions d’Aprenentatge hem volgut també que l’AFA, com a entitat que representa a les famílies, tingués un paper important. Com en tantes altres ocasions, l’AFA es va mostrar molt implicada amb la proposta i hi va tenir un paper actiu participant com a convidats a les presentacions i col·laborant en la gestió. Altres persones properes o afins al projecte educatiu de Les Vinyes van participar també. Per a nosaltres la seva participació és molt rellevant donat que ens permet explicar, avançar i aprofundir en les bases del projecte educatiu en diàleg amb altres. 

  1. A mode de conclusió 

Entre els dies 17 i 21 de Juny a Les Vinyes, prop de 360 nois i noies i alguns professors i professores compartien el seu relat sobre un curs complex, intens, difícil. Un curs però en què, malgrat els entrebancs, les mascaretes i els confinaments, el seu aprenentatge s’obria pas i ens recordava a tots que les persones som capaces d’aprendre en condicions extremes i que és important que així sigui, potser ara més que mai. 

Possiblement l’indicador de l’èxit de les Presentacions d’Aprenentatge va ser l’alegria i l’agraïment que es respirava a Les Vinyes aquells dies. Compartir l’aprenentatge i que això estigui al cor del que som com a comunitat és un regal i ens fa més forts i més humans. Ens queda encara molt camí per recórrer, molts aspectes per millorar, algunes coses per repensar. Però seguirem buscant la profunditat en les seves reflexions i creacions, i en les nostres. I la coherència, la bellesa i el sentit en els relats que expliquen qui som i qui volem ser. 

  1. Referències 

[Libre] Leaders of their own learning. Ron Berger. EL Education. 

https://eleducation.org/resources/leaders-of-their-own-learning 

[Libre] An ethic of excellence. Ron Berger. 

https://modelsofexcellence.eleducation.org/resources/ethic-excellence-building-culture-craftsmanship-students 

[Documental] Most likely to succeed. Greg Whiteley. 

https://teddintersmith.com/mltsfilm/ 

[Web] Gold Standard: Project design. PBLWorks – Buck Institute For Education.

https://www.pblworks.org/what-is-pbl/gold-standard-project-design 

[Vídeo] Elahe, presentació d’aprenentatge d’una noia de 8th grade nova a HighTechHigh (San Diego)

https://www.youtube.com/watch?v=vXKMe9Ql76s

[Vídeos] Llista de YouTube amb vídeos relacionats: 

https://www.youtube.com/playlist?list=PLqegi7caTfidPX9ru7uB6RE1Oa7CJ0J0Y 

[Llibre] A culture of quality. Ron Berger. EL Education. 

eleducation.org/resources/a-culture-of-quality 

[Libre] Hands & Minds: A Guide to Project-Based Learning For Teachers By Teachers

amazon.com/dp/154839761X/ref=cm_sw_r_cp_dp_T1_Pqavzb650AWVY 

[Libre] En la escuela hoy. Philippe Meirieu. Octaedro. 

octaedro.com/libro/en-la-escuela-hoy 

[Libre] Pedagogia de la autonomia. Paulo Freire. 

casadellibro.com/libro-pedagogia-de-la-autonomia/9789682320699/633493 

[Publicació] Avaluar per aprendre. Neus Sanmartí. Departament d’Educació. 2010.

xtec.gencat.cat/web/.content/alfresco/d/d/workspace/SpacesStore/0024/fc53024f-626e-423b-877a-932148c56 075/avaluar_per_aprendre.pdf 

[Libre] de-testing and de-grading schools. Joe Bower Paul L. Thomas

peterlang.com/view/title/22946

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>