De l’observació i la reflexió a l’avaluació formativa i formadora de les pràctiques en la formació de mestres / 3a Jornada de Transferència dels Projectes ARMIF (UIC)

En el marc del Programa MIF de Millora i Innovació de la Formació de Mestres, ahir 29 de juny vam participar a la 3a Jornada de Transferència dels Projectes ARMIF de pràctiques organitzada des de la Facultat de Ciències d’Educació de la Universitat Internacional de Catalunya: De l’observació i la reflexió a l’avaluació formativa i formadora de les pràctiques en la formació de mestres.

A la primera conferència a càrrec del Dr. Michel Ramos de la Universitat de Montpeller, es va posar el focus sobre l’observació d’aula en la formació inicial docent com una oportunitat per afavorir el desenvolupament de la professionalitat. En concret, el Dr. Ramos va incidir amb els punts següents:

  • La situació de visita i la seva problemàtica avaluativa i ètica: tipus d’actitud i mirada.
  • Observar, models i eines: en què ens hem de centrar en una entrevista, posterior a l’observació? Ser conscients dels nostres propis focus d’atenció. Referir-se a models teòrics. Distingir entre descripció i interpretació.
  • Estructurar una entrevista: com començar i com continuar?
  • Nivells de reflexivitat. Dimensions.

A la segona conferència El rol del feedback per a l’aprenentatge autoregulat de l’estudiantat, la Dra. Maite Fernández-Ferrer, Universitat Oberta de Catalunya-Universitat de Barcelona, va compartir diferents aspectes que defineixen un feedback de qualitat:

  • Els principis per a una avaluació formativa (i continuada).
  • Per què proporcionar feedback? Millorar la tasca, millorar el procés d’aprenentatge i promoure l’aprenentatge regulat.
  • Implicacions pràctiques del feedback.
  • Com i quan proporcionar un feedback efectiu.
  • L’avaluació multiagent: docent, estudiant i de les i dels iguals.
  • Com incorporar i assegurar el feedback entre iguals.
  • La importància de l’alfabetització del feedback i exemples d’aplicació. Elements que cal incloure.

Seguidament la seva ponència va continuar amb el desenvolupament del judici avaluatiu i com fomentar una avaluació justa i equitativa. Els criteris d’avaluació i els elements clau de l’autoregulació dels aprenentatge i les tècniques per al seu foment a l’aula.

Volem agrair a la Dra. Maite Fuertes, investigadora principal dels projectes ARMIF 2017-2020 la seva invitació i esperem aviat compartir-vos les presentacions de la jornada.

 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>