RESOLUCIÓ EDU/581/2021, de 26 de febrer, que impulsa el reconeixement i la professionalització de la mentoria d’estudiants en pràctiques

El Departament d’Educació impulsa el reconeixement i la professionalització de la mentoria d’estudiants en pràctiques en centres formadors.

El Departament d’Educació, conjuntament amb les Universitats catalanes impulsa un nou model de pràctiques que es fonamenta en la concepció del centre formador com un entorn d’aprenentatge que promou la professionalització de la docència des de l’experiència, on els estudiants poden veure, practicar i viure totes les dimensions de l’acció educativa des de l’acció i la reflexió de la pròpia pràctica. 

En aquest context, el centre formador es defineix com a model i referent de la pràctica pedagògica en l’educació de tots els infants i joves. La línia pedagògica d’aquest model atorga rellevància al centre com a una organització saludable que aprèn, amb el compromís en el desenvolupament personal i professional de tots els docents, així com en la formació de futurs docents, acollint-los i fent-los partícips de l’activitat educativa i la vida escolar. El centre formador ha de garantir un acompanyament constructiu i capacitador dels estudiants en pràctiques, orientat a promoure de manera sistemàtica la reflexió i la presa de consciència del propi procés d’aprenentatge. Aquest acompanyament és necessari per construir unes pràctiques realment professionalitzadores.

Durant el període de pràctiques, l’acompanyament de l’estudiant per part de les persona mentora esdevé de gran rellevància atès que és un referent principal com a model en la seva actuació a l’aula, de connexió amb la pràctica educativa, alhora en la seva capacitat d’analitzar les situacions d’ensenyament i aprenentatge, exercint una autocrítica orientada a la millora. Com a referent de la pràctica pedagògica, la persona mentora ha d’acompanyar significativament el procés de construcció de coneixement pràctic de l’estudiant i és en aquest sentit que la realització de les pràctiques constitueix una activitat de naturalesa formativa.

El desenvolupament eficaç de la tasca mentora ve determinat no només per un perfil i unes competències específiques, sinó també pel reconeixement per part de les administracions. En aquest sentit, la RESOLUCIÓ EDU/581/2021, de 26 de febrer, estableix el reconeixement de la mentoria de les pràctiques professionalitzadores d’estudiants universitaris i d’altres institucions formadores en centres educatius sostinguts amb fons públics, serveis educatius i unitats del Departament d’Educació.

Amb aquesta Resolució es reconeix la condició d’activitat formativa a la mentoria de pràctiques que habiliten per a l’exercici de la funció docent, amb una equivalència en deu (10) hores de formació impartida per cada estudiant mentoritzat, fins a un màxim de trenta (30) hores per curs.

La Resolució posa en valor la professionalització i el reconeixement de la tasca d’acompanyament de les persones mentores de centre, clau per al desenvolupament d’unes pràctiques professionalitzadores que són un estímul per la millora de la qualitat del sistema educatiu no universitari i constitueixen una aportació de gran valor en matèria d’innovació pedagògica.

El Departament d’Educació, les Universitats i els Centres formadors i comparteixen el repte de la formació dels futurs docents com professionals competents i compromesos amb l’educació a Catalunya.

 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>