Cultura avaluativa com a motor d’aprenentatge

En el tercer vídeo de la col·lecció “Transformar per a innovar: les dimensions de la transformació als centres”, alumnes i docents de l’Institut Montgròs de Sant Pere de Ribes, de l’Escola Dolors Monserdà Santapau de Barcelona, de l’Institut d’Alpicat de Lleida, de l’Institut escola Teresa Altet de Rubí i de l’Escola Norai de Montgat, ens parlen de com el procés d’avaluació s’ha convertit en un element pedagògic fonamental gràcies a la seva integració en el procés d’aprenentatge de la comunitat.

Els alumnes i les alumnes no només són protagonistes del seu propi procés d’aprenentatge, sinó també del seu propi procés d’avaluació, afavorint l’autoregulació i la reflexió metacognitiva. Transformar el procés d’avaluació, la seva millora contínua i el diàleg pedagògic que propicia, són un motor de canvi i d’aprenentatge inclusiu i de qualitat per a totes i tots. La implicació de docents, alumnes i famílies és un element de cohesió, propòsit comú i visió compartida per a tota la comunitat, una entitat que aprèn.

Les diferents experiències educatives al voltant del procés d’avaluació que ens proposen els protagonistes d’aquest vídeo són propostes diverses però amb un esperit comú. El treball col·laboratiu, l’atenció als aspectes emocionals de l’aprenentatge, la planificació i la revisió de les activitats avaluatives, la coavaluació i l’autoavaluació, la rellevància de les competències comunicatives, socials i personals, el valor de l’autonomia, la reflexió i la creativitat, són eixos comuns a la pràctica d’una cultura avaluativa transformadora.

Entendre l’avaluació com a oportunitat per aprendre de com aprenem. Entendre l’avaluació com a oportunitat per a una educació inclusiva i de qualitat. Un gran exemple el que ens mostren totes les experiències educatives en aquest vídeo.

Per tal d’aprofitar al màxim els continguts, us proposem treballar el vídeo amb les rutines de pensament següents:

RUTINES DE PENSAMENT
ABANS PENSAVA / ARA PENSO GENERAR, CLASSIFICAR, RELACIONAR I AMPLIAR PUNTS CARDINALS