Orientacions per al curs 2022-2023

L’objectiu d’aquest document és contribuir i facilitar la planificació de les pràctiques educatives en centres formadors amb la finalitat de garantir unes pràctiques professionalitzadores.

Aquest document presenta unes orientacions i propostes que són fruit d’un recull de pràctiques de referència en centres formadors. així com del treball desenvolupat pels diferents equips multidisciplinaris de la Comissió Pedagògica de pràctiques.

 

 

Les propostes estan alineades amb les línies prioritàries del Departament d’Educació:

  • Mobilització dels nous currículums.
  • Impuls del català.
  • Competència digital docent.

Algunes d’aquestes orientacions i propostes per al desenvolupament de les pràctiques es poden consultar als documents següents:

  1. El centre formador: entorn d’aprenentatge professionalitzador: defineix un marc conceptual i metodològic al voltant dels principis d’identitat d’un centre formador.
  2. Eina d’autoavaluació dinàmica de centres formadors: és una eina de reflexió i aprenentatge que posa el focus en els aspectes clau de l’acompanyament constructiu i capacitador i s’estructura en vuit àmbits.
  3. Orientacions curs 2020-21 i curs 2021 – 22: sistematitza en alguns àmbits de l’eina d’autoavaluació dinàmica un seguit de propostes basades en l’anàlisi d’evidències.
  4. Interacció i intercanvi entre el centre formador i la universitat: defineix un protocol d’actuacions i accions durant el Pràcticum dels estudiants del màster de secundària.

Així mateix, en aquest document i en el marc de la Comissió Pedagògica de pràctiques, també es concreten algunes accions que posen el focus en un dels objectius del nou model de pràctiques en centres formadors: incorporar l’estudiant universitari al centre formador, com a agent actiu que col·labora en el desenvolupament del projecte educatiu de centre, alhora que millora el desenvolupament professional i personal.

Us desitgem un bon curs i una bona estada dels estudiants en pràctiques!

 

2 comentaris

  1. Eva

    Tinc un dubte, el mentor pot ser el mateix tutor o tutora de l’aula on l’alumne realitza les pràctiques o ha de ser una persona diferent?
    Moltes gràcies

    1. Maria José Espí

      Benvolguda Eva,

      L’ordre que regula les pràctiques estableix sobre Mentoria de pràctiques del centre formador:
      1. El director o responsable del centre formador designarà, a proposta de la coordinació de pràctiques, i entre
      el personal que ho sol·liciti, la mentoria de les pràctiques de cada estudiant entre els membres del claustre,
      una vegada escoltats, que compleixin els requisits següents :
      a) Voluntat explicitada d’assumir la tasca de mentoria.
      b) Disposar d’un mínim de tres anys d’experiència professional
      c) Disposar d’una especialitat professional adequada al perfil de les pràctiques que realitzarà l’estudiant.
      d) Compromís amb la seva tasca docent.
      e) Capacitat i empatia per orientar i tutoritzar els estudiants en pràctiques.
      f) Compromís d’assistir a les activitats de formació de mentors/es que realitzi la universitat i d’assistir a les
      reunions de coordinació que es realitzin al llarg del curs.
      2. Com a mèrit complementari es tindrà en compte el fet que els mentors/es proposats participin o hagin
      participat en accions de formació permanent del professorat com a formador/a i/o en activitats d’innovació.
      3. La distribució d’estudiants per a cada mentor/a del centre formador es durà a terme seguint criteris d’equitat
      i eficiència, d’acord amb la característiques de cada centre, per tal de garantir la qualitat del procés.

      En aquest sentit, si ho considereu pertinent, és una decisió del centre formador.
      Moltes gràcies per la vostra implicació amb la formació inicial.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>