“Observació a l’aula, feedback i reflexivitat per a l’autoregulació de l’aprenentatge”, Dr. Michel Ramos. 1a sessió de les comunitats de pràctica de centres formadors

El passat 16 de novembre es van reunir les comunitats de pràctica de centres formadors que participen en el programa d’Innovació Pedagògica de pràctiques del MUFPS. El tema escollit per aquesta sessió es va centrar en l’Observació d’aula, el feedback i la reflexivitat per a l’autoregulació de l’aprenentatge.

La sessió es va estructurar en dues parts:

• Una primera part en què destaquem la intervenció del Dr: Michel Ramos de la Universitat de Montpeller, amb expertesa en aquest àmbit.
  • A la segona part una taula rodona per conversar juntament amb el Dr Michel Ramos i representats de la coordinació del màster i graus de les universitats, Sra. Susana Aránega i Sr. Jordi Coiduras i d’equips directius de centres formadors, Sra. Núria Barberà i Sra. Irene Sales sobre diferents qüestions relacionades amb l’observació i el feedback en la formació inicial docent, com una oportunitat per afavorir el desenvolupament de la professionalitat.

La reunió es va iniciar amb una benvinguda a càrrec del sub-director general d’Innovació i Formació, Sr. Jesús Moral que va agrair la participació dels equips impulsors dels centres educatius, que formen part del Programa d’Innovació Pedagògica del màster de secundària, en les comunitats de pràctica. Aquest programa  té com a finalitat el desenvolupament d’unes pràctiques realment professionalitzadores. Va fer extensiu aquest agraïment a totes les persones implicades en el desenvolupament del programa, coordinació i tutoria de les universitats catalanes, persones referents de pràctiques del territori i persones formadores i dinamitzadores de l’itinerari formatiu del Programa i de la Comissió Pedagògica de pràctiques.

Va destacar que la participació en les comunitats de pràctica contribueix al creixement compartit i permet la pràctica reflexiva en l’àmbit de l’acompanyament dels estudiants en pràctiques. Va remarcar que la col·laboració entre centres formadors és fonamental per a la creació, construcció i transferència del coneixement i la seva aplicació des de la pràctica docent en contextos de aprenentatge reals. La transferència de coneixement compartit és clau per avançar i difondre pràctiques docents d’èxit,

Seguidament el Dr. Michel Ramos va desenvolupar els punts següents, compartim la presentació al final d’aquesta pàgina:

• La situació de visita i la seva problemàtica avaluativa i ètica: tipus d’actitud i mirada.
  • Observar, models i eines: en què ens hem de centrar en una entrevista, posterior a l’observació? Ser conscients dels nostres propis focus d’atenció.
  • Estructurar una entrevista: com començar i com continuar?
  • Nivells de reflexivitat. Dimensions.

Seguidament, es va donar pas a les persones coordinadores de les comunitats de pràctica Sra. Núria Samsó i Sr. Francesc Giménez que li van traslladar algunes preguntes del xat al Dr. Michel Ramos. La sessió va continuar amb una taula rodona que va moderar i dinamitzar la Cap del Servei de Formació i Desenvolupament Professional del Personal, Sra. Maica Gil on es va donar resposta a diferents preguntes:

Observació d’aula

1. Podem dir que l’essència de l’observació d’aula no és, en primer lloc, la fiscalització sinó la millora professional del docent?
  2. L’observació ha d’estar totalment dissenyada des del principi o en alguns moments pot ser “lliure”?
  3. Quines dimensions d’observació docent són comuns i quines són diferents en les diverses etapes formatives? Quines són les habilitats (mínimes) per valorar la tasca docent que ha d’incorporar una rúbrica, pauta, guia d’observació d’aula?
  4. L’instrument d’observació, hem vist en la presentació, juga un paper important. És interessant que la persona que serà observada el conegui? L’observació requereix també formació de les persones observadores?
  5. L’observació ha de ser sempre aprenent-mentor, o existeixen altres fórmules? (Amistat crítica) Com es pot plantejar l’amistat crítica en els centres educatius? Qui hi ha d’intervenir, quines eines poden resultar útils? En diferents encontres hem conegut una dinàmica d’observació entre iguals, dos estudiants que s’observen mútuament. En que consisteix i que aporta una observació entre iguals? Té sentit aquesta observació entre iguals amb docents?

Retroalimentació

1. De quina manera es pot organitzar el feedback en l’activitat d’amistat crítica?
  2. Quina influència tenen les variables de context, socioemocional i de comunicació en una sessió de feedback?
  3. Com és la interacció entre persona mentora i estudiant i entre docent mentor/a de centre, tutor/a d’universitat i estudiant? Com afecta en els aprenentatges els vincles entre els tres actors (estudiant-mentor/a-tutor/a)
  4. El docent observat utilitza diferents estratègies de gestió d’aula. Com pot adonar-se l’estudiant de que la interacció entre docent i alumnat determina l’aprenentatge?
  5. Algun autor utilitza la idea en el context d’una sessió de feedback de  “quantitat d’imput”, pots explicar a què es refereix, quina és la importància d’aquest concepte en una situació de feedback? Què hauríem de considerar sobre la “quantitat d’imput”? Quins rols podem adoptar (docents mentors i tutors) a l’hora de fer un feedback als aprenents?

Presentació Dr. Michel Ramos: Observació d’aula i feedback i Diaporama attitudes Porter espagnol

Properament compartirem el vídeo de la sessió.

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *